عضلات درگیر در دوچرخه سواری

عضلات درگیر در دوچرخه سواری باعث می‌شود فعالیت‌های روزانه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. اگر شما از سری افرادی هستید که قصد دارید تناسب اندام را با استفاده از دوچرخه سواری بدست بیاورید، این مقاله می‌تواند راهنمایی بسیار عالی برای شما باشد تا انتهای مقاله، همراه ما باشید.

عضلات درگیر در دوچرخه سواری

بی‌شک شما می‌دانید زمانی که از دوچرخه استفاده می‌کنید. همیشه عضلاتی که در هنگام دوچرخه سواری درگیر می‌شوند به نظر شما می‌رسد که عضلات پا هستند و دلیل آن این است که شخص دوچرخه سوار همیشه در حال رکاب زدن است. باید بدانید که دقیق همین طور است در واقع یک دوچرخه‌سوار بیشتر از همه اندام‌ها از پاهای خودش استفاده می‌کند و عضلات پا از مهمترین عضلات بدن هستند که در هنگام دوچرخه سواری درگیر می‌شوند؛ اما نام این ماهیچه‌ها چیست و عضلات درگیر چگونه هستند؟

  1. ماهیچه سرینی بزرگ
  2. ماهیچه همسترینگ
  3. ماهیچه چهار سر ران
  4. عضلات پشت ساق پا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد. 

1. ماهیچه سرینی بزرگ

لگن دارای سه ماهیچه به نام سرینی است و بیشترین فشاری که در هنگام رکاب زدن بر دوچرخه سوار وارد می‌شود به این ماهیچه‌ها، یعنی ماهیچه‌های سرینی بزرگ وارد می‌شود و در واقع ماهیچه‌های سرینی متوسط کمتر درگیر این موضوع هستند.

عضلات درگیر در دوچرخه سواری

2. ماهیچه همسترینگ

در بخش پایین‌تر از ناحیه سرینی، یعنی در بالای ران در قسمت پشت پای انسان ماهیچه همسترینگ قرار دارد. این ماهیچه‌ها نقش اصلی را بر عهده دارند که می‌توانند زانو را خم کنند؛ پس؛ بنابراین یک نقش بسیار مهم در هنگام رکاب زدن دارند. اگر در زمان دوچرخه سواری این ماهیچه دچار کشیدگی شود دوچرخه سواری باید را تا مدت بسیار زیادی دوچرخه سواری کنار بگذارد تا این ماهیچه حالت قبلی را به خودش بگیرد.

در هنگام وجود این مشکل به این دلیل باید دوچرخه سوار کنار بگذارد؛ زیرا مفصل زانو به صورت کلی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به دلیل اینکه این ماهیچه به عصب سیاتیک متصل است اگر شما بخواهید دوچرخه سواری را به صورت مداوم انجام دهید درد بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

3. ماهیچه چهار سر ران

یکی از ماهیچه‌های بسیار قدرتمند که در بدن انسان‌ها وجود دارند و هم در قسمت جلوی ران و اطراف ران وجود دارد، ماهیچه‌های چهار سر ران هستند. این نوع از ماهیچه‌ها از نظر اندازه یکی از طولانی‌ترین ماهیچه‌های موجود در بدن انسان هستند که از قسمت ران تا زانو امتداد دارند. همچنین چهار عضله، قدرتمند رد این ماهیچه‌ها قرار دارد که علت نامگذاری این ماهیچه‌ها نیز این عضلات است. این ماهیچه‌ها برخلاف عضله همسترینگ هستند، عضله همسترینگ می‌توانست زانو را خم کند و این ماهیچه‌ها وظیفه، صاف کردن زانو را بر عهده دارند. در رکاب زدن این ماهیچه‌ها نیز بسیار درگیر هستند و برای دوچرخه سواری بسیار مهم هستند.

4. عضلات پشت ساق پا

در بخش پشت پا و در واقع بین زانوها تا زمانی که به ساق پا می‌رسد دو عضله، بسیار مهمی وجود دارند که این عضله‌ها به دلیل وجود تاندون آشیل به یکدیگر متصل شده‌اند که زمانی که پاشنه پا روی پدال یا روی رکاب قرار می‌گیرد این عضلات حرکت می‌کند. می‌توان گفت اگر آسیبی به عضلات پشت ساق پا وارد شود شما باید چند هفته تا چند ماه به صورت کلی دوچرخه سواری را تعطیل کنید تا این عضلات بتوانند حالت قبلی خودشان را داشته باشند.

5. عضله تیبیالیس قدامی

این عضله در واقع محل رسیدن بین پاشنه با زمین یا پاشنه با رکاب است که عملکرد بسیار مهمی را دارند تا بتواند مچ پا را تکان بدهند. در واقع می‌توان گفت از پایین‌ترین عضله‌هایی است که در دوچرخه‌سواری درگیر هستند و حتما شما باید به این موضوع دقت کنید تا به این عضلات و آسیبی وارد نشود.

عضلات درگیر در دوچرخه سواری

به غیر از عضلات پا کدام ماهیچه‌ها در دوچرخه سواری درگیر می‌شوند؟

عضلات دیگری در دوچرخه سواری درگیر می‌شوند که به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند. عضلات درگیر پا نقش اصلی را برای رکاب زدن بر عهده دارند و می‌توان به عنوان عضلات درگیر اصلی آن‌ها را معرفی کرد و در قسمت بالای مقاله آن‌ها را توضیح دادیم و کارکرد هر کدام نیز به شما توضیح دادیم؛ اما عضلات دیگری هم هستند که در بالای لگن قرار دارند و آن‌ها نقش عضلات درگیر فرعی را بازی می‌کنند که قصد داریم در این قسمت از مقاله به آن بپردازیم.

در واقع می‌توان گفت که عضلات بالایی بدن در زمانی که دوچرخه سوار دوچرخه سواری را انجام می‌دهد، نقش بسیار مهمی دارند که این نقشه عبارتند از:: نقش تعادل و کنترل دوچرخه سوار که این عضلات عبارتند از: عضلات دست‌ها کمر و شکم و عضلات شانه که تمامی این موارد خودشان به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود.

پس می‌توان گفت که اگر شما قصد دارید با استفاده از دوچرخه سواری شکم خودتان را لاغر کنید باید بدانید که شکم به صورت مستقیم درگیر این موضوعی نیست، اما به صورت غیر مستقیم نقشی برای حرکت دوچرخه سوار نیز دارد.

برای اینکه دوچرخه سوار بتواند در هنگام سربالایی قدرت خودش را بیشتر کند باید برای این کار حتماً عضلات چهار سر ران و سرینی خودش را تقویت کند؛ زیرا یکی از پرکاربردترین عضلاتی که در دوچرخه سواری درگیر هستند این عضلات هستند.

توصیه‌های مهم در هنگام دوچرخه سواری

توصیه‌ای که به شما می‌کنیم این است که بهتر است در کنار دوچرخه سواری ورزش بدنسازی را نیز انجام دهید تا بتوانید عضلات بدن خودتان را تقویت کنید و نتایج بهتر و عالی‌تر را به دست بیاورید.

باید به این موضوع دقت کنید که در دوچرخه سواری هر چقدر عضلات شما قوی‌تر باشد در نتیجه، شما می‌توانید دوچرخه سواری بهتری داشته باشید. در واقع به این صورت می‌توان گفت که ماهیچه‌های شما تاثیرگذاری بسیار زیادی در دوچرخه سواری دارد به عنوان مثال وقتی شما در کوهستان رکاب می‌زنید ممکن است از روی زمین بلند شوید پس نیاز دارید که بازوها و شانه‌های قوی داشته باشید تا بتوانید چرخ‌های جلوی دوچرخه را بالا بکشید و حرکت را انجام دهید که با این کار تاثیر بسیار زیادی روی ماهیچه‌های شانه خودتان می‌گذارید.

موضوع بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که اگر شما در هنگام رکاب زدن دردی را زانو را احساس کردید در درجه اول باید به این موضوع دقت کنید که آیا دوچرخه‌ای که شما استفاده می‌کنید اندازه شما است یا نه؛ زیرا دوچرخه سواران نسبت به ورزشکاران دیگر کشیدگی کمتری در پاهایش به وجود می‌آید؛ پس دردی که در زانوی شما وجود دارد به احتمال زیاد به دلیل این است که دوچرخه مناسب سایز شما نیست و باید از فروشگاه دوچرخه فروشی اصفهان دوچرخه‌ی مناسبی را انتخاب کنید. 

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *