ساختار سیبک فرمان، از قسمتهای مهم سیستم تعلیق فرمان بشمار میآید.
البته در صورت بروز مشکل در قسمت فرمان، در کوتاهترین زمان باید نسبت به برطرف سازی مشکل و یا تعویض آن اقدامات اولیه را انجام داد.
ما در این نوشته دلایل خرابی سیبک فرمان دوچرخه را بررسی میکنیم.
قسمت فرمان، برای جهت دهی درست دوچرخه در زمان دوچرخه سواری، کارکرد استانداردی را از خود بروز میدهد. با عدم عملکرد مطلوب برای فرمان، فرایند دوچرخه سواری با مشکلات بسیار بزرگ و عدیدهای همراه میشود.
همه افراد نسبت به سیستم فرمان و همین طور تعلیق، آگاهیهای لازم را دارند.
اما نکته مهم، نقص در فرمان و فنربندی آن است.
فنر بندی یک بخش مهم و استراتژیک در دوچرخه است. گاهی اوقات، عدم وجود استانداردهای لازم برای قسمت فنر بندی دوچرخه، امکان بروز خسارات و حوادث جبران ناپذیر به شدت افزایش پیدا میکند.
حرکت منظم و کنترل شده برای قطعات، از کوچک به بزرگ، به سیستم فنربندی ارتباط زیادی دارد.
دلایل خرابی سیبک فرمان دوچرخه
سیستم فرمان و به ویژه تعلیق در قسمت خودرویی دوچرخه سطح پایین، مشکلات بسیار عدیدهای را برای صاحبان آن فراهم میآورد.
فرایند دوچرخه سواری بدون مشکل، یک لذت همواره مطلوب و استاندارد است. البته در ساختار فرمان، سیبکهای بسیار متنوعی وجود دارد.
ابتدا باید با انواع سیبکهای موجود در ساختار دوچرخه آشنایی داشت.
با شناخت بهتر سیبکهای فرمان و انواع آن، در هنگام بروز مشکل، به درستی میتوان آن را حل کرد.
در دوچرخه سیبکهای گوناگونی وجود دارد.
هر کدام از سیبکها وظایف متفاوتی را برعهده دارند.
سیبک تعادل
از جمله سیبک، که وظیفه آن حفظ و ایجاد تعادل برای دوچرخه میباشد. برای ساختار دوچرخه وجود تعادل یک هدف اساسی و بسیار مهم میباشد.
البته این قطعه با حرف U شکل خود را نشان میدهد.
این قطعه، در قسمت دو سمت شاسی قرار میگیرد. از کاربردیترین نوع سیبکها در بازار بشمار میآید.
سیبک طبق
از جمله مقاومترین قطعات در بخش داخلی دوچرخه، باید به سیبک طبق اشاره داشت. این قسمت از سه بخش تشکیل شده است.
اولین قسمت را به اتصال داخلی به بوش فلزی اختصاص میدهند.
البته بخش دیگر نیز ساختار بوش لاستیکی به شاسی و قسمت میانی آن اتصال به شاسی و بخش پایانی آن نیز به سیبک سگدست معروف است.
ساختار سیبک زیر کمکی
این بخش با نام سیبک زیر اکسل و همین طور محور نیز شناسایی میشود. البته قسمتی از سیستم جلوبندی و تعلیق آن نیز از راههای اتصال به کمک فنر و شاسی میباشد.
سیبک مفصلی برای فرمان، این قسمت به اتصال جعبه فرمان کمک زیادی میکند. البته انسجام پذیری فوق العاده برای جعبه فرمان بسیار کمک کننده خواهد بود.
آیا با سیبک فرمان آشنایی دارید؟
ساختار سیبک و در اصطلاح به صورت علمی با نام اتصال توپی نیز شناخته میشود.بنابراین ساختار این سیستم از فنربندی تشکیل شده است.
این فنربندی در کنار اتصال به چرخ و تعلیق خودرو میباشد.
به ساختار چرخش چرخ کمک زیادی میکند. بنابراین به چند محور اجازه حرکت به صورت همزمان و مجزا را میدهد.
سیبک در نقاط و قسمتهای متفاوتی از خودرو به کار میرود.
البته وظیفه بسیار خاصی برای این قسمت وجود دارد.
عملکرد سیبک فرمان چگونه است؟
سیبک فرمان، اولین حرکت خود را برای اتصال طبقها و چرخ به کار میبرد. بعد از گذشت زمان، با چرخش فرمان، سیبک در قسمت میانی انتقال چرخش به چرخ را میدهد.
این قسمت و قطعه، همواره تحت نیروی کششی قرار میگیرد.
میزان اصطکاک در میان قطعات به شدت کم است.
با آزادی و حرکت موجود در هنگام گذر از دست اندازهها و بالا و پایین در قسمتهای ناهموار برای دوچرخه، از میزان ارتعاشات به وجود آمده بشدت جلوگیری میکند.
میزان ارتعاشات موجود را به سمت خود جذب میکند.
سیستم فرمان برای ساختار دوچرخه یا هر وسیله صنعتی و حرکتی دیگر، یک عامل بسیار حیاتی و مهم میباشد. بنابراین آسیب و صدمه وارد آمده بر سیبک فرمان، یک مسئله بسیار بزرگ و مهم قلمداد میشود.
باید به میزان خرابی و علامتهای موجود در آن توجه ویژه داشت.
وارد سازی ناگهانی ضربه به ساختار آن، که البته در مسیر و جادههای ایران بسیار محسوس است؛ منجر به بروز شکستگی و لهیدگی این قطعه میشود.
در کنار موارد فوق، امکان زنگ زدگی یا خوردگی نیز برای سیبک فرمان وجود دارد.
در اثر فعالیت و کارکرد زیاد، لقی و سایش بیشماری اتفاق میافتد.
از جمله علامتهای خرابی برای سیبک فرمان میتوان به موارد زیر اشاره داشت که شامل:
عدم بازگشت پذیری اتوماتیک فرمان به حالت اولیه خود بعد از چرخش
- کشیده شدن فرمان به یک سمت
- ایجاد صدا برای اجزای فرمان
- لرزش در هنگام حرکت
- سفتی و مقاومت برای فرمان
- هرزگردی فرمان
آیا خرابی در سیبک فرمان منجر به بروز خطر میشود؟
در صورت بروز آسیب دیدگی و صدمه به قسمت سیبک فرمان، در رویدادها و حوادث گوناگون، منجر به روند فرسودگی در دیگر اجزای آن میشود.
بنابراین در صورت عدم کارکرد درست و اصولی برای قسمت سیبک فرمان، فشار کاری به قسمتهای دیگر نیز وارد میشود.
میزان سایش برای قسمت لاستیکهای جلو، کاهش پذیری، میزان مقاومت و هرزگردی فرمان را از اثرات خرابی برای سیبک میباشد.
در صورت بروز مشکلات فوق، خرابی سیستم فرمان، دوچرخه از مسیر خود منحرف میشود. با انحراف مسیر دوچرخه، بروز تصادف و مشکلاتی از این قبیل، برای دوچرخه سواران بشدت افزایش پیدا میکند.
البته در صورت استاندارد و درست بودن سیبک فرمان، ابتدا باید به وظایف آن دقت و توجه ویژه داشت. اولین وظیفه برای سیبک فرمان دوچرخه، از جمله کمک کردن به هدایت آن در مسیر میباشد.
البته فرایند پیشگیری از بروز ضربه به قسمتهای دیگر نیز از جمله کارکردهای مفید برای سیبک فرمان است.
جلوگیری از بروز و انتقال ارتعاشات، همگی برای راننده دوچرخه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
تسهیل در حرکت میان چرخها، خود یک فاکتور مهم دیگر بشمار میآید. البته بیشتر افراد، در هنگام دوچرخه سواری، نسبت به عملکرد آن دقت و توجه بسیار ویژهای دارند.
پاسخ دهید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.