تفاوت دوچرخه‌ کوهستانی با شهری

امروزه دوچرخه‌هایی که در بازار دوچرخه فروشی اصفهان وجود دارد، در مدل‌های متنوعی هستند که هر کدام از آن‌ها برای یک نوع مسیر خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد دارید که دوچرخه سواری را در شهر انجام دهید، بهتر است که به سراغ استفاده از دوچرخه‌های شهری بروید.
اگر قصد دارید که برای مسیرهای کوهستانی دوچرخه سواری انجام دهید، باید به دنبال استفاده از دوچرخه‌های کوهستانی بروید.
ما در این نوشته تفاوت دوچرخه‌ کوهستانی با شهری را بررسی می‌کنیم تا بهتر بتوانید برای انتخاب این دو نوع دوچرخه تصمیم بگیرید.

هر کدام از این نوع دوچرخه‌ها به دلیل اینکه ساختارهای متفاوتی برای بدنه آن‌ها وجود دارد، پس برای فضاهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
شاید با خودتان فکر کنید که دوچرخه، دوچرخه است چه تفاوتی دارد که دوچرخه شهری باشد یا کوهستانی؟ 

باید بدانید که دوچرخه‌های کوهستانی و دوچرخه‌های شهری با هم با تفاوت‌های بسیار زیادی دارند به همین دلیل شما باید این تفاوت‌ها را بررسی کنید و بهترین دوچرخه را برای نیاز خودتان خریداری کنید. 

دوچرخه های شهری یا کوهستانی

تفاوت دوچرخه‌ کوهستانی با شهری

قبل از اینکه دوچرخه‌ها را بررسی کنیم، باید بدانیم که بین دوچرخه‌های کوهستانی چه تفاوتی با دوچرخه‌های شهری دارند.
بعد به صورت مفصل دوچرخه‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم. به صورت کلی باید بدانید دوچرخه‌های شهری برای مسیرهای شهری طراحی شده‌اند و برای مسافت‌های بسیار کوتاه عملکرد مناسبی دارند.

معمولاً دوچرخه‌های شهری قفسه‌هایی دارند که برای حمل نقل اشیا از آن‌ها استفاده می‌کنند. دوچرخه‌های شهری نیاز به جعبه دنده ندارند، یک دنده برای آن‌ها عملکرد مناسبی به وجود می‌آورد.
دوچرخه‌های کوهستانی طراحی دارند که برای مسیرهای سخت عملکرد مناسبی دارند. برای دوچرخه‌های کوهستانی جعبه دنده در نظر گرفتند. 

نکته‌ای که درباره چرخ‌های کوهستانی وجود دارد، این است که دامنه دنده‌های آن‌ها بسیار کم است و پدال زدن در مسیرهای ناهموار را برای افراد بسیار راحت‌تر می‌کند.

دوچرخه‌های کوهستانی طراحی دارند که امکان دوچرخه سواری در شن و ماسه، گل، صخره‌ها، سطح باریک و ناهموار را برای افراد به وجود می‌آورد.
شما می‌توانید از دوچرخه‌های کوهستانی به جای دوچرخه‌های توریستی هم استفاده کنید. دوچرخه‌های کوهستانی امکانات کمتری نسبت به دوچرخه‌های توریستی دارند، اما می‌توانند کار بسیاری از افراد را راه بیندازند. 

بررسی دوچرخه‌های کوهستانی

دوچرخه‌های کوهستانی برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در کوهستان‌ها و مسیرهای جاده‌ای غیر هموار دوچرخه سواری می‌کنند. از مشخصات دوچرخه کوهستان این است که معمولاً دوچرخه‌های کوهستانی لاستیک‌های آجدار و ضخیمی دارند.

شاید این موضوع برای شما جالب باشد که بدانید دوچرخه‌های کوهستانی در مسیرهای آسفالت عملکرد بسیار کند و ضعیفی دارد ولی در مسیرهای گل‌آلود و سنگی می‌تواند عملکرد بسیار عالی داشته باشد.
دوچرخه‌های کوهستان فرمان تختی دارند، پس در مسیرهای خارج از جاده و شیبدار کنترل آن‌ها برای راکب بسیار راحت‌تر است.
دوچرخه کوهستانی ترمز دیسکی قدرتمندی دارند و دنده‌های آن‌ها رانندگی را در مسیرهای جاده‌ای بسیار راحت‌تر می‌کند. 

قسمت‌های مهمی که درون دوچرخه‌های کوهستانی وجود دارند، عبارتند از: 

  1. قاب
  2. دنده 
  3. ترمز 
  4. سیستم تعلیق یا دو شاخ 
  5. لاستیک 
  6. جنس تنه 

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

دوچرخه های شهری یا کوهستانی

1. قاب

معمولاً فرم یا قاب دوچرخه‌های کوهستانی را به صورتی تهیه می‌کنند که از این دوچرخه‌ها در زمین‌های ناهموار استفاده شود.
لوله‌های دوچرخه‌های کوهستانی نسبت به لوله‌های شهری کوچکتر است و باعث می‌شود تا هندلینگ و حرکت آن‌ها راحت‌تر شود. دوچرخه‌های کوهستانی چنگک بزرگ‌تری نسبت به دوچرخه‌های شهری دارند. 

2. دنده

امروزه بیشتر دوچرخه‌های کوهستانی با تنظیم 1x درون بازار دوچرخه اصفهان وجود دارند.
در دوچرخه‌های کوهستانی فقط جلوی دوچرخه رینگ وجود دارد. مزیتی که درون دوچرخه‌های کوهستانی وجود دارد، این است که احتمال پاره شدن رینگ کاهش پیدا می‌کند و نیازی به دایرکتور نیست. 

3. ترمز

یکی از بخش‌های بسیار مهمی که درون هر دوچرخه اهمیت بالایی دارد، سیستم ترمز می‌باشد.
معمولاً دوچرخه‌های کوهستانی ترمز دیسکی بسیار قدرتمند و قوی دارند تا قدرت توقع و عملکرد بسیار عالی در زمان‌های نامناسب داشته باشند. 

4. سیستم تعلیق یا دوشاخ

امروزه تلاش می‌کنند تا برای دوچرخه‌های کوهستانی دو شاخه رده بالا و مجهزی را در نظر بگیرند تا دوچرخه سوار بتواند مسیرهای ناهموار را بدون هیچ گونه حادثه‌ای حرکت کند. 

5. لاستیک

برای دوچرخه‌های کوهستانی معمولاً لاستیک‌های پهن و آج داری را در نظر گرفته‌اند تا دوچرخه سوار بتواند تسلط کافی روی مسیر داشته باشد و در مسیرهای سخت و ناهموار دچار مشکل نشود. 

6. جنس تنه

برای جنس تنه دوچرخه‌های کوهستانی معمولاً از آلومینیوم یا کربن استفاده کردند.
در برخی از مسیرها اگر جنس تنه دوچرخه کوهستانی سنگین باشد، باعث می‌شود تا دوچرخه سوار با خطر روبرو شود و باعث خستگی بیش از اندازه او نیز می‌شود. بنابراین تنه آهنی اصلاً نمی‌تواند برای دوچرخه‌های کوهستان انتخاب مناسبی باشد. 

دوچرخه های شهری یا کوهستانی

بررسی دوچرخه‌های شهری

دوچرخه‌های شهری از سری دوچرخه‌هایی هستند که برای شهر و خیابان‌ها و آسفالت‌ها عملکرد بسیار مناسبی دارند. دوچرخه‌های شهری معمولاً تنه طراحی شده بسیار ظریف و دقیقی دارند.

از سری دوچرخه‌های سبک وزن و آیرودینامیک به حساب می‌آیند.
طراحی که برای دوچرخه‌های شهری در نظر گرفتن به صورتی است که بتوانند آن‌ها را در یک خط مستقیم و در بالا سر بالایی‌های معمولی حرکت دهند. اصلاً دوچرخه‌های شهری برای پیچ و خم‌های فراوان و مسیرهای ناهموار عملکرد مناسبی ندارد.
قسمت‌های بسیار مهمی که درون دوچرخه‌های شهری وجود دارند، عبارتند از؛ 

  1. دنده 
  2. ترمز 
  3. سیستم تعلیق یا دو شاخ 
  4. لاستیک 
  5. جنس تنه 

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دنده

برای دوچرخه‌های شهری متناسب با ترکیب و فضایی که این دوچرخه‌ها در آنجا قرار می‌گیرند، دنده‌های سر و بالایی رو و دنده‌های سرا پایین رو طراحی شده‌اند. دنده‌هایی که برای دوچرخه‌ها در نظر گرفته‌اند، معمولاً دو یا سه سرعته می‌باشد. 

2. ترمز

ترمز درون دوچرخه‌های شهری معمولاً حالت لقمه‌ای یا مکانیکی دارد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، دوچرخه‌هایی که قیمت بالاتری دارند از سیستم ترمز هیدرولیک برای آن‌ها استفاده کردند. سیستم ترمز هیدرولیک می‌تواند سریعتر و دقیق‌تر نسبت به ترمزهای دیگر عمل کند. 

3. سیستم تعلیق یا دو شاخ

درون دوچرخه‌های شهری یک سیستم تعلیق یا کمک فنر ساده‌ای را در نظر گرفتند.
به دلیل اینکه معمولاً جاده‌های شهری آسفالت هستند و ناهمواره‌های کمتری نسبت به خارج شهر دارند، پس نیازی به استفاده از سیستم تعلیق رده بالا درون دوچرخه‌های شهری نیست. 

4. لاستیک

دوچرخه‌های شهری معمولاً لاستیک باریک‌تر و ظریف‌ترین نسبت به دوچرخه‌های دیگر دارند. معمولاً به دلیل اینکه لاستیک‌های باریک‌تر و ظریف‌تر اصطکاک کمتری به وجود می‌آورند، پس دوچرخه می‌تواند روان‌تر حرکت کند. 

5. جنس تنه

دوچرخه‌های شهری معمولاً تنه‌ای از جنس آلومینیوم دارند. تنه آلومینیومی آن‌ها بسیار سبک‌تر است، همین موضوع باعث می‌شود تا دوچرخه سوار راحت‌تر رکاب بزند.

اگر در شهر دوچرخه سواری می‌کنید، راحت رکاب زدن یک دغدغه‌ای بسیار مهمی است که معمولاً افراد زیادی به آن توجه می‌کنند.
بیشتر افراد به دنبال این هستند که حتی با وجود قیمت بالاتر به دنبال استفاده از تنه‌های آلومینیومی بروند. اما اگر قصد دارید که دوچرخه‌های ارزانتری را خریداری کنید، می‌توانید از تنه‌های آهنی استفاده کنید. 

نکته‌ای که وجود دارد، این است که نمی‌توان مشخص کرد که کدام یک از این دوچرخه‌ها می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.
شما باید نوع نیاز خودتان را و مسیری که دوچرخه سواری می‌کنید را در نظر بگیرید. باید دقت کنید که دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که راحت‌تر رکاب بزنید و خودتان را از هرگونه خطر احتمالی دور کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *