تفاوت دوچرخه بانوان با دوچرخه آقایان

ما در این قسمت از مقاله قصد داریم در مورد تفاوت دوچرخه بانوان با دوچرخه آقایان بپردازیم. بانوان از نظر شکل ظاهری بدن و استخوان‌بندی با آقایان تفاوت‌های بسیار زیادی دارند که به دلیل این تفاوت‌هایی که در ساختار بدن بانوان و آقایان وجود دارد.

تفاوت دوچرخه بانوان با دوچرخه آقایان

مهم‌ترین تفاوت‌های دوچرخه بانوان با آقایان عبارت است از:

  1. ساختار طراحی
  2. کرپی فرمان
  3. زین
  4. دستگیره
  5. اهرم ترمز

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ساختار طراحی

یکی از تفاوت‌هایی که دوچرخه بانوان با دوچرخه آقایان دارد؛ این است که بانوان در مقایسه با آقایان بدن ریزتری دارند، پس می‌توان گفت که شرکت‌های تولیدکننده متناسب با این اندازه بدن سعی می‌کنند تا دوچرخه‌هایی را طراحی کنند که این طراحی برای بدن بانوان مناسب باشد. به صورت مثال می‌توان گفت که در بسیاری از موارد قد بانوان نسبت به آقایان کوتاه‌تر است؛ پس بنابراین شرکت‌های تولیدکننده باید بتوانند دوچرخه‌هایی را تولید کنند که برای بانوان ارتفاع کمتری نسبت به دوچرخه‌های آقایان داشته باشد.
یکی از مدل‌های تفاوت دیگری که بین دوچرخه‌های آقایان و دوچرخه‌های بانوان وجود دارد این است که در مدل بانوان به دلیل اینکه ستون فقرات بانوان کوتاه راحت‌تر است از نظر اندازه باید بانوان راحت‌تر به فرمان دسترسی داشته باشند پس از شرکت‌های تولیدکننده برای طراحی فرمان دوچرخه نیز باید هندسه خاصی را در نظر بگیرند و آن را برای این دوچرخه‌ها مورد استفاده قرار بدهند.

دوچرخه بانوان

2. کرپی فرمان

کرپی در واقع بخشی است که فرمان به دوشاخ دوچرخه متصل می‌شود. ارتفاع مناسب زمانی که انسان قصد دارد بر روی دوچرخه بنشیند و فاصله دستانش تا فرمان مناسب باشد. کرپی می‌تواند در رکاب زدن تأثیرات مثبتی داشته باشد و اگر این اندازه یک اندازه مناسبی نباشد می‌تواند تأثیر بدی را در هنگام دوچرخه‌سواری داشته باشد. معمولاً کرپی‌ها دو دسته هستند که یا ثابت و یا قابل تغییر هستند که معمولاً در دوچرخه‌های بانوان سعی می‌کنند از کرپی‌های استفاده کنند که قابل تغییر هستند.

3. زین

از سری موارد دیگری که در هنگام خرید دوچرخه مناسب بانوان باید آن را متناسب با ساختار بدن آن‌ها تغییر بدهند زین دوچرخه است. ویژگی انواع زین دوچرخه با یکدیگر متفاوت است. زین در دوچرخه بانوان باید پهنای بیشتری باشد و ارتفاع بالاتری نیز داشته باشد؛ زیرا به دلیل اینکه لگن بانوان شکل متفاوت نسبت به لگن آقایان دارد؛ پس باید این پهنای بیشتر در زین وجود داشته باشند تا بانوان راحتی بهتری در هنگام دوچرخه‌سواری داشته باشند.

4. دستگیره

به صورت کلی می‌توان گفت از نظر ظاهری بانوان بسیار ظریف‌تر نسبت به آقایان هستند پس شانه‌های باریک‌تری نسبت به شانه‌های آقایان دارند؛ پس این مورد می‌تواند در دوچرخه‌سواری بانوان نیز تأثیرگذار باشد. یکی از مشکلات بسیار زیادی که برای بانوان وجود دارد این است که اگر در طولانی مدت دوچرخه‌سواری انجام دهند با آن روبه‌رو می‌شوند این است که در شانه‌های خودشان احساس درد می‌کنند که این به دلیل این است که بانوان از دوچرخه‌های مناسب خودشان استفاده نکردند و در واقع از مدل‌های مردان استفاده کردند. از رو لازم است هنگام خرید دوچرخه از فروشگاه‌های دوچرخه فروشی اصفهان حتما به این تفاوت‌ها توجه شود.
امروزه شرکت‌های تولیدکننده دوچرخه مخصوص بانوان تلاش کردند تا دستگیری فرمان را نسبت به مرکز فرمان نزدیک‌تر قرار بدهند و با این کار توانسته‌اند دوچرخه را برای بدن بانوان سازگارتر کنند.

دستگیره دوچرخه بانوان

5. اهرم ترمز

به دلیل همان تفاوت ظاهری که قسمت قبلی با آن صحبت کردیم دست‌های بانوان نسبت به دست‌های آقایان کوچک‌تر است؛ پس نیاز دارند تا اهرم ترمز مناسبی را در هنگام ترمز گرفتن داشته باشد. شرکت‌های تولیدکننده در اهرم ترمز هم باید تفاوت‌هایی نسبت به مدل آقایان به وجود بیاورند.

اگر شما قصد دارید دوچرخه را خریداری کنید باید حتماً بدانید که دوچرخه‌ها سایزبندی‌های متنوعی دارند و شما باید متناسب با قد و وزن و نوع استفاده‌ای که از دوچرخه‌سواری دارید، دوچرخه را خریداری کنید و اگر درباره این موارد اطلاعاتی ندارید حتما قبل از خرید اطلاعات کاملی را در این باره کسب کنید و بعد به سراغ خرید بروید و یا اینکه می‌توانید از فروشنده دوچرخه تقاضا کنید که این اطلاعات را به شما بدهند و شما بتوانید یک دوچرخه خوبی را خریداری کنید و از دوچرخه‌سواری خودتان لذت ببرید.

مناسب‌ترین دوچرخه برای بانوان

یک نکته‌ی بسیار جالبی که شما باید بدانید این است که امروز برخی از برندها به این تفاوت‌هایی که در بانوان و آقایان وجود دارد اعتقادی ندارند و آن‌ها علاقه دارند تا مدل دوچرخه‌های را تولید کنند تا هم آقایان و هم بانوان بتوانند از آن استفاده کنند ولی برخی از برندها هستند که با این تفاوت‌ها را در نظر می‌گیرند و برای اینکه بتوانند نیازهای افراد را برطرف کنند از این تفاوت‌ها استفاده می‌کنند و مدل‌هایی را متناسب با نیاز افراد می‌سازند.

قبل از انتخاب دوچرخه مناسب برای بانوان باید بدانید که این بانو قصد دارد در چه حوزه‌ای دوچرخه‌سواری کند؛ زیرا تفاوت در دوچرخه‌ها در ابتدای کار باید مشخص شود و شما باید با نوع دوچرخه‌سواری که انجام می‌دهید.

به عنوان مثال اگر بانوی قصد دارد با استفاده از دوچرخه‌سواری سفر طولانی مدتی را تجربه کند، باید به دنبال دوچرخه توریستی بانوان بگردد تا بتوانند آن نیازهایی که از نظر ظاهری دارد را برطرف کند ولی اگر شخصی قصد دارد در تورهای دوچرخه‌سواری و طبیعت‌گردی شرکت کند باید حتماً از دوچرخه‌های مدل کوهستان مخصوص بانوان استفاده کنند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *