تعویض زنجیر دوچرخه

تعویض زنجیر دوچرخه از نظر زمان، برای هر ساختار یکسان نیست. وجود شرایط متفاوت از نظر زیست محیطی و حتی کارکرد دوچرخه، بر روی عمر زنجیر تاثیر بسزایی را از خود نشان می‌دهد.

البته وجود زمان مناسب برای تعویض زنجیر دوچرخه، کمک شایانی برای بهبود عملکرد آن خواهد داشت. برای کنترل از خرابی‌های پیاپی در ساختار دوچرخه، توجه به مرکز خرابی یا همان زنجیر است.
در صورت خرابی مکرر برای زنجیر دوچرخه، بیش از فرسودگی موجود برای آن، باید آن را تعویض نمود. اما چه هنگام زمان مناسب برای تعویض زنجیر برای دوچرخه خواهد بود.

یک قانونمندی بسیار کلی در رابطه با زنجیر‌ها وجود دارد.

بعد از پیمودن 2000 مایل، باید نسبت به تعویض زنجیر دوچرخه اقدامات اولیه را انجام داد. اما قانون طی کردن مسافت 2000 مایل برای تعویض زنجیر دوچرخه، برای همه ساختار‌های دوچرخه به صورت یکسان نیست.

با توجه به نوع زنجیر، اندازه و طول آن نسبت به میزان دوچرخه سواری در روز‌های بارانی و یا آفتابی از نوع سرعت دوچرخه سوار، منجر به تغییر زمان در تعویض زنجیر می‌شود.

عامل دیگر برای شناسایی این موضوع، اندازه گیری برای اندازه سایش در زنجیر با یک خط کش می‌باشد. البته در ابتدا باید در هر نیم اینچ برای زنجیر دوچرخه، یک میخ وجود داشته باشد.

وجود پرچ‌ها نیز در زنجیر در حدود دوازده اینچ از یکدیگر فاصله داشته باشند. در زمان اندازه گیری به کمک خط کش، ابتدا باید قسمت قرار گیری دوازه اینچ را با خط کش و با میخ پرچ، زنجیر را مشخص کرد.
البته روش‌های دیگری نیز برای بلند کردن زنجیر و به واسطه آن مشاهده فاصله‌ها با طبق وجود دارد.

در صورت وجود فاصله زیاد، باید در یک بازه زمانی کوتاه، اقدامات اولیه برای تعویض زنجیر را انجام داد. استفاده از ابزار‌هایی مانند فرسودگی برای زنجیر را در نظر داشت.
وجود ابزار‌های استاندارد، باید بین دو صفحه در قسمت داخلی زنجیر مشخص و قرار بگیرد. البته بعد از عدد درج شده در این قسمت، میزان فرسودگی مشخص می‌شود. در ابتدا، برخی از افراد، نسبت به تعویض و بازگشایی زنجیر دوچرخه اطلاعات کافی و مهارت اولیه لازم را ندارند.

بنابراین اولین پرسش با رویارویی مشکل با زنجیر، نحوه بازگشایی آن می‌باشد.

 زنجیر دوچرخه

چگونه باید زنجیر دوچرخه را تعویض کرد؟

از اجزای تشکیل دهنده دوچرخه زنجیر است، با استفاده از یک آچار مناسب، آن را بر روی پین اتصال قرار می‌دهیم. با گذاشتن بر روی پین اتصال، دو سر زنجیر را نیز درگیر کرده و با یک چرخش موجود برای آچار، آن را به سمت بیرون می‌کشیم.

بنابراین با سرعت باورنکردنی زنجیر باز می‌شود. البته جایگذاری پین، با استفاده از آچار بر روی پین، یک عملکرد بسیار حساس و دقیق می‌باشد.
بنابراین تنها در صورت نیاز باید این فرایند کاری را انجام داد.

در صورت انجام تعویض زنجیر برای دوچرخه، نباید به زنجیر آن آسیب و یا صدمه‌ای وارد شود. البته در هنگام دوچرخه سواری، نباید مشکلی برای زنجیر پیش بیاید.

باید همواره از یک آچار مخصوص استفاده کرد. باید بتوان از یک پایه و پین اتصال برای رسیدن به نزدیک‌ترین تعمیرگاه استفاده کرد.
زمان تعویض دوچرخه در چه هنگام است.

تنظیم زنجیر برای ساختار دوچرخه، از فعالیت‌های بسیار مهم و اصلی برای نگهداری از دوچرخه است. در صورت انجام دوچرخه سواری، در جعبه ابزار به صورت حتم، باید از یک آچار مناسب برای تعویض زنجیر استفاده کرد.

اما در هنگام حرکت ابتدا مشکلات زیادی مانند شل شدن اتصالات برای زنجیر است. برای برطرف سازی این نوع از مشکلات، در ابتدا باید به تعمیرگاه مراجعه کرد.

زمان تعویض برای ساختار زنجیر دوچرخه، نباید در یک بازه زمانی طولانی انجام شود.

اگر از مدت زمان تعویض زنجیر دوچرخه تا اجرایی سازی آن، زمان زیادی صرف شود؛ امکان بروز فرایند پوسیدگی و فرسوده شدن زنجیر به شدت افزایش پیدا می‌کند.
بنابراین باید به صورت مرتب، میزان فرسودگی برای زنجیر دوچرخه را مورد ارزیابی قرار داد.

 زنجیر دوچرخه

تعویض زنجیر دوچرخه و وجود صدای اضافی

دوچرخه سواران در هنگام رکاب زنی، با شنیدن صدایی از جانب دوچرخه، بسیار نگران می‌شوند. اما منبع سر و صدا برای ساختار دوچرخه به هیچ عنوان مشخص نیست.

البته ساختار دوچرخه به مرور زمان به سادگی فرسوده می‌شود. در صورت وجود سر و صدای بیش از اندازه برای ساختار دوچرخه، به صورت حتم یک اتفاق مهم در بدنه و تجهیزات آن ایجاد شده است.

اما فهمیدن اینکه صدا از کدام قسمت دوچرخه وارد می‌شود؛ یک چالش بسیار سخت می‌باشد.
ابتدا باید نوع تشخیص آن را مشخص کرد.

آیا زنجیر عامل سر و صدای دوچرخه است؟

با شنیدن صدای جیر جیر، در هنگام رکاب زنی، از قسمت زنجیر، دوچرخه از یک زنجیر و ساختار بلبرینگ خشک برخوردار است. فرایند تمیزکاری و یا روغن کاری برای زنجیر، به صورت معمول، یک راهکار خوبی و فوق العاده برای هر صدای عجیب و غریب می‌باشد.

اما در صورت عدم رعایت و حل روغن کاری برای زنجیر به صورت معمول، نیاز به تعویض بلبرینگ‌ها می‌باشد. زنجیر، اولین مکان برای ارزیابی میزان سر و صدا از دوچرخه می‌باشد. در صورت شنیدن صدای تق تق از ساختار دوچرخه، به معنی شل شدن زنجیر می‌باشد.

شل شدن زنجیر، جابجایی آن را به درستی ایجاد نمی‌کند.
بنابراین در صورت عدم جابجایی درست برای قاب و همین طور افتادگی زنجیر، قاب کوبیده می‌شود.

آیا باید زنجیر دوچرخه را تمیز کرد؟

از جمله نکات مهم در رابطه با تعویض و اقدامات اولیه برای زنجیر، در ابتدا کثیف بودن زنجیر می‌باشد. آلودگی و کثیف بودن زنجیر در ساختار دوچرخه، سرعت دوچرخه سوار را به شدت کاهش می‌دهد.

تاثیر زنجیر در هنگام رکاب زنی و فرایند نگهداری و تمیز کردن آن، یک مهارت بسیار ارزشمند و منجر به کاهش هزینه‌های مالی نیز می‌شود.

به صورت قطع، یک زنجیر دوچرخه به صورت تمیز، سرعت دوچرخه سواری را به شدت افزایش می‌دهد.
البته بسته به نوع زنجیر و همین طور میزان سطح تمیزی برای آن، به صورت متوسط یک تا دو درصد توان در خروجی 250 وات را از خود نشان می‌دهد.
وجود اصطکاک برای کاهش سرعت در ساختار دوچرخه، برای زنجیر کثیف، در مقایسه با دیگر زنجیر‌ها سرعت زیادی را از دوچرخه سوار می‌گیرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *