اجزای تشکیل دهنده دوچرخه

اجزای تشکیل دهنده دوچرخه نام و اصطلاحات خود را دارند. آشنایی با هر بخش از ساختار دوچرخه، منجر به افزایش آگاهی افراد نسبت به ساخت دوچرخه می‌شود.

در گذشته، دقت زیادی بر روی ساختار و قطعات موجود بر روی دوچرخه وجود نداشت. اما امروزه، بسیاری از خریداران دوچرخه، در زمان خرید از مراکز دوچرخه فروشی اصفهان دقت خود را بر روی متریال‌های موجود در دوچرخه و اجزای آن دارند.

البته جنس و مدل‌های متنوعی از تولید و ساخت هر بخش از آن، شکل گرفته است. امروزه، شاهد نسل دیگری از دوچرخه با ساختار متفاوت نسبت به گذشته می‌باشیم.

ساختاری که تمام نیاز انسان امروزی را برطرف می‌سازد. تولیدی‌های نوین برای ساخت دوچرخه، طرفداران زیادی را در عرصه فروش، به خود اختصاص داده است. به هر جهت، بهره‌مندی از دوچرخه و اجزای آن به شکل نوین، مورد استقبال و توجه فروشندگان است.

اجزای تشکیل دهنده دوچرخه

اجزای تشکیل دهنده دوچرخه عبارت است از:

  1. بدنه دوچرخه
  2. دوشاخ دوچرخه
  3. فرمان دوچرخه
  4. زین دوچرخه
  5. لوله زین
  6. لاستیک‌های دوچرخه
  7. توپی و طوقه
  8. پنجه رکاب
  9. دسته دنده

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. بدنه دوچرخه

از اصلی‌ترین قسمت‌های یک دوچرخه که در ابتدا مورد توجه مصرف کننده قرار می‌گیرد؛ تنه آن است. تنه با بدنه دوچرخه، از مواد متفاوتی تولید می‌شود. بدنه باید با مواد و ساخت با کیفیتی تولید شود.

بدنه نقش مهم و اصلی را در اندازه دوچرخه نیز ایفا می‌کند. سبک و طراحی متفاوت و متداولی برای ساخت بدنه وجود دارد.

بدنه دوچرخه

2. دوشاخ دوچرخه

دوشاخ از بخش‌های مهم برای دوچرخه است. استفاده از دوشاخ به صورت ساده، در دو شکل وجود دارند که شامل:

  • دو شاخ کمک دار
  • بدون کمک و یا خشک

دو شاخ، به کمک کاسه به بدنه دوچرخه اتصال داده می‌شود. البته قسمت چرخ جلویی به همراه سیستم ترمز، بر روی آن پیاده سازی می‌شود.

3. فرمان دوچرخه

فرمان برای انواع متفاوتی از دوچرخه با تولیدات گوناگون، طراحی شده است. فرمان به کمک کرپی به بدنه متصل می‌شود. بنابراین به کمک اهرم‌های ترمزی شکل، دسته دنده و همین طور گریپ فرمان، بر روی آن نصب می‌شود.

عملکرد ساختار کرپی، اتصال فرمان به دوشاخ دوچرخه، در اندازه و زاویه متفاوت تولید می‌شود. در رابطه با کاسه دوشاخ، نسبت وجود دو کاسه فلزی، بلبرینگ و واشر‌های آن در محل اتصال فرمان، به بدنه دوچرخه است. البته ساختار فوق را کاسه دوشاخ می‌گویند.

4. زین دوچرخه

زین، قسمتی که دوچرخه سوار بر روی آن می‌نشیند. بنابراین مکانی برای ایجاد تعادل در زمان دوچرخه سواری است. این تعادل در بین سیستم بدن و همین طور رکاب زنی و سیستم دوچرخه سوار است.

در قسمت زین، از یک بست فلزی استفاده می‌شود. این بست فلزی، منجر به اتصال مقاوم و مستحکم لوله به بدنه دوچرخه می‌شود. به این نوع بست در زین، بست زین می‌گویند.

در رابطه با دسته ترمز و یا کتی ترمز، مکان مورد نظر فرمان دوچرخه است. به کمک کابل سیمی یا روغنی آن، به سادگی به سیستم ترمز متصل می‌شود. البته عملکرد دستور برای ترمز، به همراه کتی صادر می‌شود.

5. لوله زین

از بخش‌های دیگر برای ساختار دوچرخه لوله زین است. البته زین خود یک مکان مشخص برای نشستن افراد بر روی آن است. لوله زین، فرایند اتصال زین به بدنه را شکل می‌دهد.
تنظیم ارتفاع برای لوله زین، منجر به تعیین سایز دوچرخه در زمان دوچرخه سواری است.

بدنه دوچرخه

6. لاستیک‌های دوچرخه

از فاکتور‌های مهم دیگر در ساختار دوچرخه، باید به لاستیک‌های آن اشاره داشت. بدون لاستیک استاندارد برای دوچرخه، حرکت آن قابل به انجام نیست.
بنابراین لاستیک در ساختار دوچرخه، نقش حیاتی و مهمی را ایفا می‌کند.

البته مدل‌های متنوعی برای تولید لاستیک دوچرخه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • لاستیک تیوبلس با ساختار بدون تیوپ
  • لاستیک دور خاک با وجود تیوپ

بهره‌مندی از تیوپ در قسمت داخلی لاستیک، منجر به نگهداری از فشار باد می‌شود. تیوپ، منجر به شکل دهی بهتر برای نمایش پرباد بودن آن است.

7. توپی و طوقه

از جمله بخش‌های دیگر در ساختار دوچرخه، می‌توان به توپی و طوقه اشاره داشت. توپی و طوقه در ساختار خود در چندین قسمت تولید می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • طوقه
  • رینگ یا به عبارتی دایره
  • توپی
  • پره و وجود سرپره
  • نوار دور طوقه

فاکتور دیگر در میزان دقت در ساختار بدنه دوچرخه، می‌توان به طبق قامه اشاره کرد. طبق قامه برای سیستم چرخ دنده با اندازه بزرگ در میانه دوچرخه گفته می‌شود.
طبق قامه در مدل‌های متفاوتی بر روی دوچرخه پیاده می‌شود که شامل:

  • مدل‌های 3 و 2
  • تک سنی

8. پنجه رکاب

البته رکاب به طبق متصل می‌شود. با این حال، یک قسمت از آن، برای دوچرخه سوار در زمان رکاب زدن حاصل می‌شود. پنجه رکاب، دارای مدل‌های متنوع‌تری در ساختار تولیدی خود می‌باشد.

برخورداری از یک پل، برای زیر کفش به شکل مخصوص، برای دوچرخه سواران تعبیه شده است. بنابراین کفش با ساختار پل موجود در رکاب، حالت قفل شده‌ای را به خود می‌گیرد.

بنابراین دوچرخه سوار می‌تواند انعطاف مطلوبی را در جهت چرخش 360 درجه رکاب را حاصل نماید. البته دوچرخه سوار از عضلات پای خود به صورت کامل استفاده می‌کند.

9. دسته دنده

بخش دیگری از ساختار دوچرخه، با نام دسته دنده است. این قسمت، از دنده یا شیفتر تشکیل شده است. دنده یا شیفتر، همان اهرم‌هایی می‌باشند که بر روی فرمان دوچرخه بسته می‌شوند.
البته به کمک یک کابل به شانژمان در قسمت جلو و عقب اتصال داده می‌شود.

به کمک دسته دنده‌ها، می‌توان آن‌ها را تعویض نمود. صفحه دیسک، یک قسمت فلزی، که ساختار آن به یک بخش توپی شکل در دوچرخه اتصال یافته است.
عملکرد کالیپر به کمک لنت، منجر به نگهداشتن دوچرخه می‌شود.

در رابطه با زنجیر، باید گفت که عملکرد انتقال نیرو را از یک طبق به قسمت‌های بعدی می‌رساند. البته با ساختار چرخشی آن در دوچرخه، چرخ عقب حرکت خود را به دست می‌آورد.

بنابراین با شکل گیری حرکت برای چرخ عقب، فعالیت چرخ جلو نیز شکل می‌گیرد. به این صورت، دوچرخه به کمک چرخ‌های موجود، حرکت خود را تسهیل می‌بخشد.

برای گرفتن دسته‌های فرمان، از سردسته‌های پلاستیکی استفاده شده است. این سر دسته‌ها برای گرفتن فرمان توسط دوچرخه سوار یک شرایط ایده آل را به وجود آورده است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *