باز کردن پدال دوچرخه

بعضی از دوچرخه سواران این علاقه دارند، خودشان پدال دوچرخه را باز کنند، آن را تعویض کنند.
به دلیل اینکه دوچرخه یک وسیله نقلیه بسیار محبوب بین ایرانی‌ها به حساب می‌آید؛ پس به همین دلیل افراد برای تفریح یا رفت و آمد از آن استفاده می‌کنند. یک موضوع بسیار مهمی که برای تمامی افراد وجود دارد؛ این است که نحوه‌ی باز کردن پدال دوچرخه را بلد باشند تا در موارد ضروری دچار مشکل نشوید.

دوچرخه یکی از وسایل نقلیه بسیار کم خرج به حساب می‌آید. اما در بعضی از مواقع برای اینکه بتوانید تا مدت‌های زیادی از آن استفاده کنید؛ باید نگهداری را برای آن در نظر بگیرید.
به همین دلیل لازم است تعویض انواع پدال دوچرخه را بلد باشید.

پدال دوچرخه به عنوان رکاب دوچرخه هم شناسایی می‌شود. همچنین یکی از قسمت‌های بسیار مهم درون هر دوچرخه به حساب می‌آید. دوچرخه سوار با استفاده از فشار پنجه رکاب را حرکت می‌دهد. زمانی که رکاب حرکت در بیاید، چرخ‌های دوچرخه حرکت می‌کند. در واقع اگر پدال دوچرخه نبود، حرکت چرخش امکان‌پذیر نبود، نمی‌توانستند دوچرخه سوار را انجام بدهند.

یکی از موضوعات بسیار مهمی که وجود دارد؛ این است که پدال دوچرخه حتماً باید سالم باشد. اجزایی هم که برای پدال دوچرخه وجود دارد، باید ساختار سالمی داشته باشند. به صورت کلی پدال از اهرم و پنجه رکاب تهیه می‌شود. بسیاری از دوچرخه‌ها کابل‌های معمولی دارند، با استفاده از فشار پای چرخه سوار نیرو به چرخ وارد کنند، به حرکت در می‌آید.

پدال‌های حرفه‌ای در برخی از مراکز معتبر فروش دوچرخه اصفهان وجود دارند. در این مدل از پدال‌های کفش دوچرخه سوار به پدال متصل می‌شود؛ پس فشار پای دوچرخه سوار به سمت بالا می‌آید. هم دوچرخه‌ها و به حرکت در می‌آید. پدال‌های دوچرخه در مدل‌های متفاوتی در بازار هستند، برای تعویض دوچرخه باید به مدل پدال توجه کنید.

پدال دوچرخه

مواقع موردنیاز برای باز کردن پدال دوچرخه

دوچرخه مانند تمامی وسیله نقلیه دیگر باید سرویس شود. تعمیر و نگهداری خاصی برای آن در نظر گرفته می‌شود. برای اینکه بتوانید پدال دوچرخه را باز کنید، لازم است آموزش‌هایی را در نظر بگیرید. اگر بتوانید خودتان این کار را انجام دهید؛ سپس می‌توانید در هزینه‌های سرویس دوچرخه صرفه جویی کنید، ویژگی بسیار بالایی را به دست بیاورید. در بعضی از موارد نیاز دارید، پدال دوچرخه را باز کنید. این موارد عبارتند از:

  1. خراب شدن رکاب دوچرخه
  2. هرز شدن رکاب دوچرخه
  3. قدیمی بودن پدال دوچرخه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. خراب شدن یا شکستن رکاب دوچرخه

یکی از مهمترین دلایلی که برای باز کردن رکاب دوچرخه وجود دارد؛ این است که به رکاب دوچرخه آسیب وارد شده است، یا می‌شکند.
معمولاً به دلیل تصادف یا به وجود آمدن ضربه ممکن است، این مشکل به وجود بیاید. اگر مهارت لازم را در این زمینه داشته باشید؛ پس به بهترین شکل ممکن می‌توانید رکاب دوچرخه را تعویض کنید.

2. هرز شدن رکاب دوچرخه

معمولاً پنجه رکاب به شکل‌های رزوه طراحی و تولید می‌شود؛ پس به همین دلیل به مرور زمان و به دلیل استفاده‌های طولانی مدت این رزرو دچار ساییدگی می‌شوند، مشکلات را برای افراد به وجود می‌آورد.

در مواقعی به دلیل اینکه رکاب رها شدند، شما نیاز دارید که به پدال دوچرخه را باز کنید و آن را تعویض کنید. در این حالت حتما باید پدال دوچرخه و باز کردن آن را بلد باشید.

3. قدیمی بودن پدال دوچرخه

پدال‌هایی که برای دوچرخه وجود دارد، در مدل‌های بلبرینگی و جدید بسیار باکیفیت هستند.
این موارد می‌تواند دوچرخه سواری کار راحت‌تری کند. پدال‌های قدیمی نرم و باکیفیت نبودند. به همین دلیل دوچرخه سوار در هنگام دوچرخه سواری کار راحتی داشت.
به همین دلیل توصیه می‌شود؛ این است که دوچرخه سواران یک دوچرخه پدال جدید را خریداری کنند، آن را با پدال‌های قدیمی تعویض کنند.

پدال دوچرخه

روش‌های باز کردن پدال دوچرخه

بعد از اینکه متوجه شدید چه خرابی برای پدال دوچرخه وجود دارد، حالا باید بدانید که چگونه پدال را باز کنید.

در این قسمت تلاش می‌کنیم، تمامی مراحل را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح دهیم. در این صورت می‌توانید بدون مراجعه به تعمیرگاه خودتان آن‌ها را باز کنید. بدانید دوچرخه را تعویض کنید.

اما قبل از اینکه بخواهید این کار را انجام دهید؛ لازم است بدانید برای باز کردن پدال دوچرخه نیاز دارید، از وسایل و ابزارهای متفاوتی استفاده کنید. شما می‌توانید ابزارها را از فروشگاه‌های اینترنتی یا اینکه به صورت حضوری سفارش دهید، آن‌ها را خریداری کنید.

ساختاری که بعضی از رکاب‌ها دارند به صورتی هستند که تعداد ساچمه، بلبرینگ آن‌ها وجود دارد.
این موارد باعث می‌شود، دوچرخه‌ها به صورت روان حرکت کنند؛ پس به همین دلیل در فواصل زمانی متفاوت باید آن را سرویس و گریس کاری کنید. زمانی که گریس کاری پدال را در نظر می‌گیرید، ضمن اینکه رکاب زدن یک کار راحت‌تر و آسان‌تر می‌شود، همچنین عمر مفید رکاب‌ها افزایش پیدا می‌کند.

در نتیجه خرابی زود هنگام آن نیز کم می‌شود.
اما برای اینکه بتوانید گریس کاری پدال را انجام دهید، یا اینکه آن را تعویض کنید: در مرحله اول باید بدانید که چگونه پدال دوچرخه را باز کنید، نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید. باز کردن پدال کار بسیار ساده می‌باشد.

نکته‌ی مهمی که برای باز و بست کردن رکاب دوچرخه وجود دارد؛ این است که بستن رکاب نسبت به رکاب دیگر متفاوت است.
مانند پیچ و مهره‌ها نیستند. برای باز کردن آن‌ها باید در جهت عقربه‌های ساعت و برای بستن رکاب باید بر خلاف عقربه‌های ساعت عمل کنید. دلیلی که برای این کار وجود دارد؛ این است که رکاب زدن رو به جلو صورت می‌گیرد.

رکاب زدن رو به جلو باعث می‌شود که این رکاب سفت شود.
اگر این کار بر خلاف عقربه‌های ساعت قرار بگیرد، این امکان به وجود می‌آید که زمان رکاب زدن پنجره دوچرخه شروع می‌شود، از جای خودش خارج می‌شود. بهتر است به این نکته مهم در هنگام باز کردن پدال توجه کنید، بتوانید به بهترین شکل ممکن آن‌ها را تعویض کنید.

به صورت کلی هر دو چرخه دو پنجه رکاب دارد، یکی راست و یکی چپ است. اینکه کدام رکاب در سمت راست و کدام یک در سمت چپ وجود دارد، اهمیت بسیار زیادی وجود دارد. معمولاً رکاب کار راست را با حرف r نشان می‌دهند و پنجه رکاب چپ را با حرف L نشان می‌دهند. تفاوتی که بین این دوتا وجود دارد، در روش‌هایی برای سفت کردن آن‌ها می‌باشد.

اگر به درستی انجام نشود، باعث می‌شود تا قامه دوچرخه دچار آسیب شود؛ پس بنابراین حتما به این نکته مهم توجه کنید. هر کدام از رکاب‌ها را در سمت مخصوص خودشان نصب کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *