چرا فشار باد لاستیک دوچرخه بر روی روند دوچرخه سواری در قسمتهای شیب دار کمک کننده است؟
بسیاری از دوچرخه سواران، به کیفیت سواری خود به شدت اهمیت میدهند. البته راهکار بسیار سادهای برای بهبود سواری با دوچرخه وجود دارد.
اولین راهکار مطلوب برای دوچرخه سواری بهینه، تنظیم فشار هوای موجود در تایر است.
اولین فاکتور برای تغییر در فشار هوای موجود در تایر، تغییرات دما میباشد. با بروز تغییر و دگرگونی در ساختار دما، یک قاعده کلی ایجاد میشود.
در این قاعده مندی، ابتدا تغییر از 5.55 درجه سانتیگراد یا همان ده درجه فارنهایت، در دما، میزان فشار را به اندازه دو درصد افزایش میدهد.
برای دوچرخه سواران با شاخص جادهای، این قاعده برای هر 5.55 درجه سانتیگراد، به معنای 2psi، افزایش و یا کاهش دما را به خود اختصاص میدهد.
البته تنها وجود دمای محیطی عامل تعیین کننده برای کاهش و یا افزایش فشار هوای موجود در تایر نیست. بلکه انجام ترمزهای مداوم بر روی طوقه و آمدن به سمت پایین در شیبهای طولانی، عاملهای دخالت کننده در دمای داخلی لاستیک و رساندن آن به 150 درجه سانتیگراد میباشد.
در صورت بروز این چنین دمایی، دمای 21 درجه سانتیگراد، برای psi 90، باد است.
فرایند گرمای بیش از اندازه برای لاستیک، از دلایل عمده برای مدیریت فشار هوای موجود در لاستیک میباشد.
بنابراین در زمان ترمز گرفتن، به هیچ عنوان نباید رکاب زد.
باید چند ثانیه ترمز را رها و همین طور طوقه را به میزان زیادی خنک کرد.
چرا فشار باد لاستیک باید تنظیم شود؟
جدای وجود مدلهای متنوع برای دوچرخه از نوع کوهستانی، جادهای، به صورت امروزه، گرایش موجود و عمده در تایر و اندازه پلاس آن است.
اگر تایر موجود برای دوچرخه با ساختار کوهستان، با ساختار و مدل پهن تر، میزان حجم موجود برای لاستیک به میزان زیادی افزایش پیدا میکند.
بنابراین باید فشار هوای موجود را پایینتر از میزان اولیه آن تنظیم کرد. در صورت بازگشایی یک تیوب، در بخش داخلی آن، یک استوانه قرار دارد.
ارتفاع موجود برای استوانه، در یک محیط دایرهای شکل چرخش خود را انجام میدهد.
در صورت اقدام به جایگزینی اعداد، امکان بروز تغییرات غیر منتظرهای در حجم لاستیک به وجود میآید.
از فشار هوای بیش از اندازه در تایر استفاده نشود
باید به توصیههایی که تولید کنندگان نسبت به ساخت تایر برای دوچرخه عرضه میکنند؛ دقت و توجه بسیار ویژهای را مبذول داشت.
البته استفاده از تایر از موارد مورد توجه برای استفاده از توصیههای رسمی و با دقت بالا میباشد.
وجود لاستیکهای بیش از اندازه با فشار هوای زیاد، تولید کنندگان لاستیک، غالبأ از یک دامنه فشار بر روی دیواره جانبی لاستیک به صورت چاپ شده قرار میدهند.
اما این دامنه برای کاربران و استفاده کنندگان از آن، طراحی نشده است. فشار چاپی در قسمت جانبی برای لاستیک، دارای حداکثر فشار میباشد.
البته بیان فشار موجود، هیچ ارتباطی با استفاده از آن در دنیای واقعی نیست.
اندازه گیری درجه پمپ را باید مشخص کرد
بیشتر پمپها به صورت زمینی، به همراه یک درجه عرضه میشوند. در صورتی که یک پمپ متفاوت را در مقایسه با یک درجه مستقل از آن شارژ شود، اختلاف آن بیشتر میشود.
وجود لاستیکهای پهن برای ساختار دوچرخه یا لاستیکها مسابقهای برای سیکلو کراس، تنها در رابطه با فشار کلی و غیر معمول آنها جای بحث است.
برای دریافت اطمینان از این که اندازه گیری برای فشار بصورت دقیق میباشد؛ باید از یک درجه مستقل گزینه خوبی را کسب کرد.
در صورت استفاده از پمپهای متفاوت، دقت در میزان درجه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در نهایت استفاده از یک پمپ، درجه همواره مقادیر بسیار بالاتر و یا پایینتر از هر آنچه که کمترین مشکل را نشان دهد؛ خواهد بود.
تنظیم باد دوچرخه
بزرگترین تغییر در ساختار دوچرخه برای بهبود عملکرد آن، خرید تایرهای سبک از مراکز معتبر دوچرخه فروشی اصفهان است.
البته تعویض دنده نیز از فاکتورهای مهم در هنگام خرید دوچرخه میباشد.
وجود دندههای بیشمار در ساختار دوچرخه، تنها معیار و ملاک فانتزی بودن آن نیست. تنظیم باد تایر برای دوچرخه از موارد بسیار مهم و ضروری برای بهبود عملکرد آن میباشد.
فشار هوای لاستیک دوچرخه را تنظیم کنید
ابتدا باید فشار مناسب برای لاستیک، در جهت حرکت اصولی و استاندارد برای دوچرخه سوار در هنگام دوچرخه سواری ایجاد شود.
فشار باد لاستیک دوچرخه امکان استفاده درست از سرعت و چرخش خوب و حتی حرکت آرام را برای افراد هنگام دوچرخه سواری به وجود میآورد.
البته تایرهای باریک، نیاز به فشار هوا با ساختار بیشتر نسبت به تایرهای پهن را ایجاب میکند. برای دریافت فشار ایده آل، در تایر، ابتدا باید فشار را در قسمت محدوده وسط تنظیم کرد.
هر چه ساختار وزن بیشتر، فشار باد تایر نیز افزایش پیدا میکند.
اگر یک دوچرخه سوار 74 کیلوگرمی، از فشار باد 100 در جاده استفاده نماید؛ شرایط بهتری را برای دوچرخه سواری انتخاب کرده است.
فشار باد لاستیک باید به صورت منظم تنظیم شود
هوای موجود در داخل لاستیک، به مرور زمان کاهش پیدا میکند. البته تایرهای بدون تیوب، به درستی باید قابل به تنظیم باشند.
تایرهایی که دارای لولههای بوتیل، به مراتب کمتر از لولههای لاتکس دارای وزن سبک هستند.
اما هوا از ساختار لاستیک خارج میشود. در صورت ورود باد به داخل تایر، باز هم فشار آن را باید مورد ارزیابی قرار داد.
وجود دی اکسید کربن در ساختار لاستیک، یک شاخص محلول است.
محلولی که شامل نیتروژن، به همراه اکسیژن و 98% از اتمسفر را در خود تشکیل میدهد.
بنابراین نشتی هوا، به صورت مستقیم از قسمت دیواره آن نفوذ میکند. بعد از باد زدن لاستیکها با گاز دی اکسید کربن، باید فرایند رکاب زنی را با سرعت بیشتری انجام داد.
هر چه میزان فشار بر روی لاستیک بیشتر، مقاومت غلتشی لاستیک نیز کمتر میشود.
بنابراین بر روی یک سطح صاف، تایر به صورت سختتر و کمتری نیز حالت خم شدگی به خود میگیرد. البته نقطه تماس بسیار کوچکی برای جاده به وجود میآید.
اما هیچ یک از جادهها به صورت کامل هموار نیستند. تایرهای موجود برای دوچرخه، به درستی باد شدهاند.
باد استاندارد و درست برای تایر، باید مقاومت برای ضربه داشته و مطابق با آن باشد.
پاسخ دهید
میخواهید به بحث بپیوندید؟مشارکت رایگان.