ویژگی دوچرخه مناسب

ویژگی دوچرخه مناسب از نظر اندازه، ساختار بدنی و ظاهر آن، باید استاندارد باشد. در واقع، استفاده از دوچرخه‌ای که استاندارد‌های لازم در ساخت آن رعایت نشده باشد، منجر به بروز ناراحتی برای خریدار و مشکلات بعدی آن در بهره وری از دوچرخه است.

دوچرخه سواری، از تفریحات مطبوع و خوشایند کودکان و بزرگسالان است. بنابراین برای بهره بردن از ساختار دوچرخه، باید به استاندارد بودن آن نیز دقت و توجه کافی را داشت.

برای لذت بردن از دوچرخه سواری، ابتدا باید بخش‌هایی از دوچرخه را مورد بررسی قرار داد. قسمت‌های مهمی که برای دوچرخه تعبیه شده است از جمله: فرمان، زین، رکاب می‌باشد.

تمامی بخش‌هایی که برای ساختار دوچرخه ایجاب شده است؛ می‌تواند فاکتور قابل ملاحظه‌ای برای ساختار بدنی افرادی باشد که از آن استفاده می‌کنند. قبل از خرید دوچرخه از مراکز دوچرخه فروشی اصفهان ابتدا باید از همه نظر نسبت به اندازه و سایز آن اطمینان پیدا کنید.

برخی از افراد، در اولین نگاه، زیبایی ساختار و بدنه دوچرخه را در نظر می‌گیرند. به همین دلیل، برای بهره‌مندی از دوچرخه و ساختار مطلوب آن، باید نسبت به ساختار آن دقت زیادی را به خرج داد. از شرایط مهم برای احساس راحتی و آرامش کردن برای دوچرخه سواری، اطمینان از متناسب بودن ساختار دوچرخه است.

دوچرخه

ویژگی دوچرخه مناسب

ویژگی دوچرخه مناسب عبارت است از:

  1. تنه استاندارد
  2. زین متناسب با دوچرخه
  3. فرمان استاندارد
  4. چرخ و تایر با کیفیت
  5. پنجه رکاب استاندارد

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. تنه استاندارد

از بخش‌های دیگری که برای ساختار دوچرخه وجود دارد، تنه آن است. تنه دوچرخه یا در اصل بدنه آن، باید متناسب با بدن استفاده کننده از آن باشد. اگر ساختار بدنی دوچرخه متناسب با فرم و ساختار بدنی دوچرخه سوار نباشد؛ مشکلات زیادی را در زمان دوچرخه سواری برای بدن و خود فرد به وجود می‌آورد.

دوچرخه سواری، باید یک فرایند آسان و ساده باشد تا این که مشکلات زیادی برای انجام دادن این فرایند شکل بگیرد.

عذاب آور شدن دوچرخه سواری، لذت آن را تبدیل به احساس ناراحتی برای دوچرخه سوار می‌کند. اندازه تنه دوچرخه، باید استاندارد با بدن افراد باشد. در صورتی که استفاده کننده از دوچرخه، نباید احساس تنگی و فشار زیادی را در پا‌های خود و در حین رکاب زدن داشته باشد. البته در صورت بزرگ بودن تنه دوچرخه نیز، امکان چرخش درست برای دوچرخه به وجود نمی‌آید و این که میزان چرخش کامل بر روی پدال نیز امکان نخواهد داشت.

بنابراین تنگ یا بزرگ بدن تنه دوچرخه، بر روی دوچرخه سواری افراد، تاثیر بسیار زیادی را از خود به جا می‌گذارد. به همین جهت، همواره به کار بردن تنه استاندارد برای دوچرخه قابلیت بسیار بالا‌تری را از خود نشان می‌دهد از رو برای انتخاب دوچرخه مناسب حتما باید تنه‌‌ی دوچرخه به درستی بررسی شود.

2. زین متناسب با دوچرخه

انواع زین دوچرخه در بازار وجود دارد، زین، در اصل همان محل نشستن افراد، برای ایجاد یک هماهنگی و تعادل اولیه برای دوچرخه سواری است. بسیاری از دوچرخه سواران، زین را کمی عقب و جلو می‌برند. دلیل این کار، ایجاد یک تعادل مناسب و ایجاد احساس راحتی برای فرد، در زمان رکاب زدن است.

تنظیم کردن زین، در زمانی اتفاق می‌افتد که پا برای رکاب زدن با مشکل رو به رو نشود. در زمان تنظیم نبودن زین برای دوچرخه، امکان نرسیدن پا به رکاب و سخت شدن فرایند دوچرخه سواری است.

حتی رسیدن دست به فرمان، از جمله نکاتی است که برای تنظیم کردن زین، باید به آن توجه داشت. بالا بودن بیش از اندازه یا پایین بودن زین، منجر به عدم شکل پذیری آسان برای فرایند دوچرخه سواری است.

دوچرخه

3. فرمان استاندارد

فرمان، به عنوان وسیله‌ای برای برقراری تعادل و همین طور موقعیت قرار گیری شخص در زمان دوچرخه سواری است. فرمان باید زاویه استاندارد و مطلوبی را برای دوچرخه سواری فراهم آورد.

بنابراین در زمان نشستن بر روی زین و دسترسی داشتن به فرمان، نباید عضلات قسمت شانه کشیده شود. با کشیدگی بیش از اندازه برای قسمت عضلات شانه، امکان بروز درد در ناحیه شانه به وجود می‌آید.

همین طور فشار بالایی در قسمت مچ دست وارد می‌شود. بنابراین استاندارد بودن فرمان برای حرکت دوچرخه، بسیار ارزشمند است.
در اصل، فرمان متناسب با دوچرخه، باید در عرض‌های استاندارد و متناسب طراحی و تولید شود. ارتفاع‌های متفاوتی برای فرمان دوچرخه می‌توان ایجاد کرد؛ بنابراین در این رابطه، محدودیتی برای فرمان وجود ندارد.
البته نوع دوچرخه، در تنظیم کردن فرمان، نقش بسیار مهمی را از خود ایفا می‌کند. در نتیجه، باید نسبت به مدل دوچرخه و ساختار به کار برده شده برای فرمان، دقت بالایی را به خرج داد.
باید با دقت بسیار زیادی بر روی آرم استفاده شده در قسمت فرمان دقت زیادی را به خرج داد. آرم به کار رفته در قسمت فرمان، برای کوتاه و یا بزرگ کردن اندازه فرمان به کار برده شده است.

4. چرخ و تایر با کیفیت

اندازه استاندارد برای چرخ یا همان تایر دوچرخه در قسمت داخلی آن نوشته می‌شود. تایر استاندارد برای دوچرخه، نسبت به مدل و شکل دوچرخه نیز متفاوت است. تایر‌های پهن و باریک که اندازه آن‌ها نسبت به استفاده از دوچرخه و ساختار آن، به کار برده می‌شود.

برای دوچرخه بزرگسالان و کودکان، نسبت استفاده از تایر کاربردی برای دوچرخه بسیار متفاوت است. در هر صورت، نقش تایر برای به حرکت در آوردن دوچرخه بسیار حیاتی و مهم است. قطر‌های کاربردی برای تایر در دوچرخه بزرگسالان شیصد تا هفتصد میلی متر و برای تایر دوچرخه کودکان اندازه قطر آن برابر با چهارصد میلی متر است.

5. پنجه رکاب استاندارد

از نکات مهم و قابل توجه در رابطه با دوچرخه، پنجه رکاب آن است. برای به حرکت درآوردن دوچرخه، بهره بردن از پنجه رکاب از اهمیت زیادی برخوردار است.

پنجه رکاب، از تمامی نیروی استفاده شده در قسمت پا، برای رکاب زدن و حرکت استفاده می‌کند.

بنابراین جلوگیری از اتلاف انرژی برای دوچرخه سوار بسیار اهمیت دارد. برای دستیابی به قرار دادن پا بر روی پدال، پنجه رکاب و تمام انتقال دادن نیروی مصرفی، ابتدا باید نسبت به سالم بودن رکاب دقت لازم را به خرج داد.

برای رکاب زدن، نیاز به استفاده از کفش خاص برای آن نیست. البته هر چند که بیشتر افراد، برای دوچرخه سواری خود نیز از کفش مناسب و استاندارد بهره می‌برند. ساختار رکاب، به گونه‌ای است که فرد به سادگی می‌تواند پای خود را با هر نوع کفشی در آن جای دهد و عملیات رکاب زنی شکل می‌گیرد.

در هر صورت، دوچرخه مطلوب و ویژگی‌های کاربردی برای آن، بسیار زیاد است. با این حال، مهم‌ترین قسمت‌هایی که برای آن بیان شد؛ می‌تواند فاکتور مناسبی باشد که بتوان از آن برای استفاده بهینه از دوچرخه استفاده کرد.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *