مشکلات رایج در دوچرخه سواری

مشکلات رایج در دوچرخه سواری بیشتر برای ساختار دوچرخه به وجود می‌آید. قبل از استفاده از دوچرخه، ابتدا باید تمامی ساختار آن را مورد ارزیابی قرار داد.

گاهی اوقات، بروز مشکل در یک بخش از آن، منجر به سخت شدن فرایند دوچرخه سواری می‌شود. بنابراین قبل از انجام هر کاری، باید نسبت به سالم ماندن دوچرخه و ساختار آن، دقت داشت.

البته از فاکتور‌های مشکل ساز، که در بیشتر موارد، برای دوچرخه به وجود می‌آید؛ پنچری آن است. پنچر شدن دوچرخه، به دلایل متفاوتی به وجود می‌آید. اولین دلیل آن نیز کم باید تایر است.

عدم توجه به کم بادی تایر و یا نفوذ یک شی نوک تیر به داخل آن، منجر به پنچری لاستیک دوچرخه می‌شود. قبل از انجام هر کاری، ابتدا باید ترمز‌های باز کرد. با بازگشایی ترمز‌ها، چرخ برداشته می‌شود. با این کار، به کمک اهرم‌های لاستیک، ابتدا یک طرف لاستیک از روی لبه آن برداشته می‌شود. در این مرحله باید لوله داخلی آن را خارج و سوراخ شدن آن را ارزیابی کرد.

باد کردن تایر دوچرخه

مشکلات رایج در دوچرخه سواری

مشکلات رایج در دوچرخه سواری عبارت است از:

  1. پنچرگیری تایر
  2. عدم فعالیت درست ترمز
  3. مشکل در چرخ دنده
  4. آسیب به زنجیر چرخ
  5. پدال شکسته

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. پنچرگیری تایر

آموزش پنچرگیری دوچرخه به شما کمک می‌کند تا خیلی سریع مشکل تایر را بر طرف کنید. ابتدا لوله داخلی را خارج و سوراخ آن را ارزیابی نمایید. در این مرحله، ابتدا انگشت خود را در قسمت داخلی تایر بچرخانید.

با چرخش انگشت خود، اطمینان خود را نسبت به وجود خار، شیشه و یا ماده‌ای که منجر به سوراخی تایر شده، می‌شوید. در زمان اطمینان از عدم وجود شی در داخل لاستیک، می‌توان لوله را تعویض کرد.

در این مرحله، باید مقداری از هوا را به داخل تایر اضافه کرد. با وجود هوای مطلوب در داخل لاستیک، لاستیک دوباره فعال می‌شود.

2. عدم فعالیت درست ترمز

البته این اتفاق که در زمان دوچرخه سواری ترمز فعالیت خود را به درستی انجام ندهد بسیار آزار دهنده است. ترمز هیدرولیکی و دیسکی، در حین استفاده از دوچرخه، قابلیت تنظیم ندارند.

البته قبل از گیر کردن ترمز، از چند ابزار کارآمد و مناسب برای شل سازی ترمز استفاده نمایید. با چرخش چرخ در هر ثانیه، یک صدای خراش به گوش می‌رسد.
ابتدا باید ساختار ترمز از نظر محکم سازی بیش از اندازه آن اطمینان حاصل نمایید.

3. مشکل در چرخ دنده

این مشکل، برای افرادی که به تازگی اقدام به خرید دوچرخه از مراکز دوچرخه فروشی اصفهان کرده‌اند به وجود می‌آید. در زمان استفاده از دوچرخه تازه کار، امکان کشیدگی در کابل به وجود می‌آید.

در این مرحله باید دقت خود را بر روی زنجیر که امکان جدا شوندگی آن از کاست وجود دارد. با جدا شوندگی آن از کاست، در زمان تغییر دنده، زمان زیادی برای این کار اتلاف می‌شود.
برای برطرف سازی این مشکل، ابتدا باید کابل با درصد پیچاندن در تنظیم کننده در جهت خلاف عقربه ساعت مستحکم شود.

گرفتن کمر دوچرخه سوار

4. آسیب به زنجیر چرخ

یک راهکار ساده برای برطرف سازی این مشکل، برگشت زنجیر دوچرخه شکسته شده به عقب است. به این صورت، دوچرخه به کوچک‌ترین زنجیر متصل می‌شود.

البته قسمت شکسته شده زنجیر، در قسمت پایین آن به صورت آویزان وجود دارد. از ابزار زنجیره‌های میخ پرچ، برای پیوند سازی زنجیر شکسته استفاده نمایید.
البته قسمت پیوند سازی شده را به سرعت تنظیم نمایید. با این حال با پیوند زینی به زنجیر، آن را محکم بکشید.
با کشیدن زنجیر به صورت محکم، از اتصال قابل توجه آن به سادگی اطمینان حاصل نمایید.

5. پدال شکسته

از جمله مشکلات پیش آمده برای ساختار دوچرخه، پدال‌های شکسته برای آن است. البته با حرکت در جاده، امکان شکستگی برای پدال‌های دوچرخه نیز حاصل می‌شود.
بنابراین برای از رفع این مشکل، ابتدا باید قبل از حرکت، نسبت به سالم بودن رکاب و پدال دوچرخه اطمینان داشته باشید.

شکستگی و تعمیر رکاب دوچرخه در طول مسیر دوچرخه سواری کار دشواری است. بنابراین باید قبل از حرکت با دوچرخه، نسبت به سالم سازی رکاب، دقت زیادی داشت. البته تعویض رکاب دوچرخه، هزینه زیادی را به خود نمی‌گیرد. اما عدم تعویض رکاب، منجر به بروز مشکل بر روی ناحیه زانو می‌شود.

درد در ناحیه کمر دوچرخه سوار

چرا در زمان دوچرخه سواری احساس درد می‌کنیم؟

فواید دوچرخه سواری برای سلامتی فوق‌العاده است اما برخی از افراد، در زمان دوچرخه سواری، احساس درد و رنج بسیار زیادی را در بدن خود احساس می‌کنند. البته می‌توان حالت‌های دوچرخه سواری را تغییر داد. ابتدا نسبت قرارگیری باسن و زانو‌های خود بر روی رکاب و صندلی دوچرخه به شکل درست، اطمینان داشته باشید.

البته برخی از قسمت‌های دیگر مانند: زین و تنظیم سازی آن، برای یک دوچرخه سواری ساده و مطلوب بسیار مهم است. البته لوازم جانبی دوچرخه در طولانی مدت، امکان فرسودگی دارند.
بنابراین قبل از انجام هر کاری، ابتدا نسبت به لوازم جانبی و سلامت آن‌ها دقت داشته باشید.

البته امکان به تعویض هر قسمت از دوچرخه، با یک قیمت مناسب، راه چاره است. در زمان دوچرخه سواری، ابتدا باید لوازم جانبی به غیر از استاندارد‌های موجود برای ساختار دوچرخه را به همراه خود داشته باشید. از جمله لوازم مورد نیاز در زمان دوچرخه سواری، به همراه داشتن بطری آب است.

یک بطری آب، برای مسیر‌های طولانی دوچرخه سواری باید به همراه دوچرخه سوار باشد.

شاید بهره‌مندی از یک بطری آب، اندکی ساده به نظر بیاید. اما در طول مسیر، نیاز به آب و تشنگی، بر روی انرژی دوچرخه سوار و انگیزه آن برای ادامه، تاثیرات زیادی را از خود به جا می‌گذارد. به همین جهت، لزوم وجود بطری آب، بر روی ساختار دوچرخه بسیار ارزشمند است.

وجود وسایل ایمنی دوچرخه سواری در کنار ساختار دوچرخه، می‌تواند برای کیفیت کار بسیار مهم باشد. برای افرادی که دوچرخه سواری را به عنوان یک فرایند و ورزش حرفه‌ای دنبال می‌کنند؛ باید نسبت به سلامت جسمی خود نیز دقت داشته باشند. بدون وجود سلامت جسم، هیچ نوع ورزشی مطلوب نیست.

بنابراین افراد برای انجام فعالیت‌های روزانه خود، باید سلامت جسمانی مطلوبی نیز داشته باشند. با این حال، برای برخورداری از دوچرخه، باید از لوازم ایمنی نیز استفاده کرد.

هر وسیله ایمنی برای دوچرخه سواری، می‌تواند منجر به امنیت بیشتر برای دوچرخه سوار از نظر بدنی شود. در هر صورت، دوچرخه سواری، یک ورزش ارزشمند در جهت سلامت جسم و روان انسان است. افزایش روحیه انسان، به کمک ورزش‌های هوازی و دوچرخه سواری بیشتر می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *