خطرات دوچرخه سواری کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان باعث افزایش آدرنالین در بدن شما می‌شود. این افزایش آدرنالین برای دوچرخه سواری در کوهستان که کاملاً طبیعی است؛ زیرا دوچرخه‌سواری در زمین ناهموار انجام می‌شود و می‌تواند با سرعت بسیار بالایی باشد که این موضوع در مواردی می‌تواند اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده باشد.
اگر شما به دنبال این هستید تا بتوانید سرگرمی جدیدی را امتحان کنید باید بدانید که دوچرخه سواری در کوهستان می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای شما باشد. زمانی که صحبت از دوچرخه سوار در کوهستان می‌شود ناخودآگاه این سوال در ذهن افراد به وجود می‌آید که این ورزش خطرناک است یا خیر؟ باید بدانید که این ورزش تمام بدون خطر نیست اگرچه خطرات دوچرخه سواری کوهستان بسیار زیاد است؛ اما از نظر آمار ورزش دوچرخه سواری کوهستان نسبت به ورزش‌های مانند فوتبال بسکتبال و بیسبال ایمن‌تر به نظر می‌رسد.

شما زمانی که قصد دارد دوچرخه سواری در کوهستان انجام دهید می‌توانید با استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب حفظ کنترل در مسیر و نگهداری دوچرخه بسیار مناسب این خطرات بسیار سنگین را کاهش دهید و از آن‌ها به خوبی استفاده کنید. انواع تجهیزات دوچرخه سواری را از مراکز دوچرخه فروشی اصفهان می‌توانید تهیه کنید.

غواصی، صخره نوردی و حتی بسکتبال از سری ورزش‌هایی است که در آن خطر‌هایی نیز وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین عواملی که باعث به وجود آمدن خطر در دوچرخه سواری می‌شود این است که ممکن است دوچرخه سوار از یک مسیر ناامن عبور کند و سقوط کند. در این صورت ممکن است احتمال مرگ و میر افزایش پیدا کند. حتی در این مورد تصادفی که اگر به وجود بیاید باعث مرگ دوچرخه سوار نمی‌شود؛ ولی دوچرخه سوار را مجروح می‌کند و باعث می‌شود که جراحی‌های بزرگی برای آن اتفاق بیفتد.

عوامل آسیب زننده دوچرخه سواری کوهستان

زمانی که صحبت از خطرات دوچرخه‌سواری می‌شود در مرحله اول ذهن ما سریعاً به دنبال اتفاق‌های بسیار بد مانند فلج یا مرگ می‌رود؛ ولی باید بدانید خطراتی که درون دوچرخه وجود دارد اتفاقات بد نیستند و در مواردی نیز بسیار کم خطر هستند که به وجود می‌آید.

سوالی که وجود دارد این است که آیا دوچرخه سواری کار خطرناکی است؟ باید بدانید که در همه کارها از عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند خطر را برای انسان به وجود بیاورند که این موضوع مخصوصاً در دوچرخه سواری بیشتر می‌شود که آن‌ها عبارتند از:

  • زمین
  • خطای دوچرخه سوار
  • شکست ها
  • سطح تجربه
  • سبک

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

دوچرخه سواری کوهستان

زمین

اگر شما در مسیرهای صخره‌ای یا ارتفاعات شیبدار دوچرخه‌سواری را انجام می‌دهید باید بدانید که معمولاً تصادف روی سطح شیبدار می‌تواند با تصادف روی سطح خاک و هموار نتیجه بسیار متفاوتی را به دست بیاورد؛ باید در هنگام دوچرخه سواری در کوهستان به مسیر مورد نظر دقت شود.

خطای دوچرخه سوار

هیچ انسانی کامل نیست و ممکن است هر انسانی دچار خطا و اشتباهاتی بشود. فقط یک اشتباه کوچک در دوچرخه‌سواری می‌تواند عواقب بدی را به همراه داشته باشد.

شکست‌ها

اگر شما بتوانید بهترین نوع از دوچرخه سواری کوهستان را بخرید باز هم ممکن است که یک اتفاق با یک اشتباه درون آن به وجود بیاید. خرابی قطعات، پنچر شدن لاستیک و موارد دیگر می‌تواند باعث مرگ و میر شود؛ بنابراین قبل از این که شما بخواهید دوچرخه‌سواری را انجام دهید باید بازرسی بسیار مناسبی درباره دوچرخه داشته باشید تا بتوانید دوچرخه ایمنی را داشته باشید.

سطح تجربه

چابکی و تمرکز در دوچرخه دوچرخه سواری از موارد بسیار با اهمیتی است که حتماً باید به آن دقت شود مخصوصا در زمانی که شما دوچرخه سواری در کوهستان انجام می‌دهید. دوچرخه سوارانی که تجربه بسیار زیادی دارند معمولاً بسیار کم دچار تصادف می‌شوند.

سبک

باید بدانید که مسابقات می‌تواند در بعضی از موارد بسیار سخت‌تر و خطرناک‌تر از مدل‌های دیگر دوچرخه سواری باشد؛ به همین دلیل شما با توجه به سبک دوچرخه سواری می‌کنید باید در مسیر بسیار محتاطانه عمل کنید. دوچرخه سوارانی که در سراشیبی دوچرخه سواری می‌کنند نسبت به دوچرخه سواران کراس آسیب بیشتری را می‌بیند.

انواع خطرات دوچرخه سواری کوهستان

انواع خطرات دوچرخه سواری کوهستان

اگر شما حتی دوچرخه سواری بسیار با دقت انجام دهید ممکن از آسیب در هنگام دوچرخه سواری کوهستان برایشان به وجود بیاورید. خطرات دوچرخه سواری کوهستان چه اندازه کوچک باشد چه اندازه بزرگ در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند که آن‌ها عبارتند از:

  1. مشکلات مفصلی
  2. آسیب‌های پوست و بافت
  3. شکستگی استخوان
  4. آسیب‌های سر و صورت
  5. آسیب‌های شکم، قفسه سینه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. مشکلات مفصلی

معمولا این مدل از آسیب‌ها درون انگشت؛ مچ؛ در زانو و مچ پا و یا حتی مفاصل دیگر اتفاق بیفتد که باعث پیچ خوردگی یا دررفتگی می‌باشد که این موضوع بستگی به نوع آسیب دیدن شما دارد.

2. آسیب‌های پوست و بافت

در واقع بریدگی‌ها و کوفتگی‌ها و پارگی‌ها و ساییدگی‌ها آسیب‌های پوستی گفته می‌شود. بریدگی می‌تواند اگر به اندازه بسیار کم می‌باشد با استفاده از جعبه کمک‌های اولیه درمان شود؛ اما زمانی که زخم عمیق اتفاق بیفتد شما نیاز دارید که به پزشک مراجعه کنید و از مراقبت‌های پزشکی استفاده کنید.

3. شکستگی استخوان

معمولاً شکستگی استخوان برای بیشتر دوچرخه سواران کوهستان اتفاق می‌افتد و استخوانی که معمولاً دوچرخه‌سواران دچار شکستگی می‌شود استخوان‌ ترقوه می‌باشد؛ ولی ممکن است استخوان‌های دیگر هم دچار شکستگی شود.
این آسیب‌ها همیشه وجود دارد و دوچرخه‌سوار همیشه باید به آن دقت کنند؛ زیرا بدون در نظر گرفتن این مورد ممکن است دچار آسیب شود پست دوچرخه سوار همیشه در هنگام دوچرخه سواری باید به این موضوع دقت کنند.

4. آسیب‌های سر و صورت

ضربه و شدتی که به انسان وارد می‌شود می‌تواند نوع آسیب را مشخص کند. شکستگی بینی یکی از آسیب‌های بسیار بدی است که ممکن است برای دوچرخه سواری اتفاقی بیفتد. خونریزی داخل جمجمه از آسیب‌های دیگری است؛ بنابراین توصیه می‌شود که حتما پیش از سوار شدن از کلاه ایمنی با کیفیت استفاده شود.

5. صدمات شکم و قفسه سینه

این آسیب‌ها معمولاً برای بچه‌ها اتفاق می‌افتد به دلیل اینکه کودکان دوچرخه سواری را به تازگی یاد می‌گیرند خودشان را بیشتر به فرمان دوچرخه نزدیک می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا فرمان دوچرخه آسیبی را به قفسه سینه آن‌ها وارد کند؛ بهتر است برای کودکان از دست‌های فرمان صاف با پد استفاده شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *