تمیز کردن زنجیر دوچرخه

یکی از قسمت‌های بسیار مهمی که درون دوچرخه وجود دارد، زنجیر دوچرخه است. زنجیر دوچرخه هم به صورت مستقیم روی رکاب زدن افراد تاثیر می‌گذارد. یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که برای نگهداری از دوچرخه وجود دارد؛ مراقبت‌های لازم برای نگهداری از انواع زنجیر دوچرخه می‌باشد.

زمانی که بتوانید ویژگی‌های بسیار بالایی را به دست بیاورید؛ لازم است، که زنجیر دوچرخه را تمیز کنید و به تمیزکاری آن دقت کنید. تمیز کردن زنجیر دوچرخه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ پس بهتر است آن را نادیده نگیرید.
یکی از رایج‌ترین سوالات درباره دوچرخه سواری در مورد چگونگی تمیز کردن آن است.

زمانی که اولین بار دوچرخه را از مرکز دوچرخه فروشی اصفهان خریداری می‌کنید؛ تمامی قسمت‌های آن تمیز هستند.
ولی به مرور زمان و با استفاده شما از آن دیگر تمیزی اولیه را ندارند؛ به همین دلیل باید بسیار زیاد از آن‌ها مراقبت بشود. زمانی که زنجیر دوچرخه از کار می‌افتد، می‌توانید مقدار روغن را روی آن بریزید؛ همین موضوع باعث می‌شود، زنجیر سیاه شود، دوده بگیرد.

دوده گرفتن زنجیر باعث می‌شود، رکاب زدن و دوچرخه سواری یک کار سختی شود. البته در بعضی از موارد هم کثیف بودن زنجیر می‌تواند به قسمت‌های دیگر دوچرخه آسیب وارد کند.
نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید؛ این است، که هرچقدر زنجیر دوچرخه کثیف باشد؛ پس در نتیجه اصطکاک بیشتری به وجود می‌آورد.

اصطکاک بیشتر در هنگام دوچرخه سواری باعث می‌شود، در زمان دوچرخه سواری سرعت کمتری داشته باشید. توصیه‌ای که داریم؛ این است، هر چند وقت یکبار بهتر است، دوچرخه را تمیز کنید،  بتوانید سرعت بالاتری را در زمان رکاب زدن به دست بیاورید.

زنجیر دوچرخه

لوازم مهم برای تمیز کردن زنجیر دوچرخه

یکی از روش‌های موثر برای نگهداری از دوچرخه تمیز کردن آن است.
برای اینکه بتوانید به راحتی زنجیر دوچرخه را تمیز کنید؛ لازم است یک سری از وسایل را در اختیار خودتان قرار دهید. با استفاده از این وسایل زنجیر دوچرخه را تمیز کنید. وسایلی که برای تمیز کردن دوچرخه وجود دارند، عبارتند از:

  1. دستکش
  2. فرچه زنجیر
  3. روغن‌زدا
  4. روغن کاری

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دستکش

برای اینکه بتوانید هر گونه آلودگی‌هایی را از روی زنجیر پاک کنید، نیاز دارید در مرحله اول از دستکش استفاده کنید. دستکش به صورتی است که از نفوذ آلودگی به دست جلوگیری می‌کند. بهتر است، دستکش‌های مناسبی را انتخاب کنید.
ممکن است، بخواهید دستکشی را انتخاب کنید؛ نرم باشد. در این صورت می‌توانید، به قسمت‌های مختلف دوچرخه دسترسی داشته باشید. به جزئیات توجه کنید، و آن‌ها را تمیز کنید.

2. فرچه زنجیر

برای اینکه بتوانید روغن‌ها و آلودگی‌های روی زنجیر را از بین ببرید؛ لازم است یک فرچه زنجیر را خریداری کنید.
با استفاده از فرچه استاندارد می‌توانید قسمت‌هایی از دوچرخه که دو زنجیر به یکدیگر متصل هستند، را هم تمیز کنید، آلودگی‌های آن‌ها را برطرف کنید.

3. روغن‌زدا

یکی دیگر از وسایلی که برای تمیز کردن دوچرخه مورد استفاده قرار می‌گیرند، روغن‌زدا هستند. روغن زداها این عملکرد را دارند، بتوانند تمامی روغن‌هایی که روی زنجیر پوشیده شده اند، را تمیز کند.

برای اینکه بتوانید زنجیر دوچرخه را تمیز کنید، باید بررسی کنید؛ هیچ روغنی روی قسمت‌های مختلف دوچرخه باقی نمانده باشد، بعد آن‌ها را تمیز کنید.

4. روغن کاری

بعد از اینکه روغن‌های کثیف را از روی زنجیر پاک کردید؛ نیاز است، زنجیر را با روغن‌های تمیزی نرم کنید، بتوانید به خوبی رکاب بزنید. می‌توانید برای نرم کردن زنجیر دوچرخه از روغن‌های چرب، خشک یا مرطوب استفاده کنید.
برای تمیز کردن زنجیر لازم است، تمامی وسایل را در نظر بگیرید؛ بتوانید کار را راحت‌تر و ساده‌تر در منزل خودتان انجام دهید.

زنجیر دوچرخه

روش‌های تمیز کردن زنجیر دوچرخه

زنجیری که درون دوچرخه‌ها به کار می‌رود، در دو مدل بست دار و بدون بست به بازار دوچرخه در اصفهان ارائه می‌شود. برای این که بتوانید هر کدام از مدل‌های متفاوت زنجیرها را تمیز کنید، باید یک راه حل اصولی را در نظر بگیرید؛ و به آن‌ها توجه کنید.

اولین و راحت‌ترین راهکاری که برای تمیز کردن زنجیر دوچرخه وجود دارد؛ این است که آن‌ها را به صورت کامل شستشو بدهید. برای شستشو کردن زنجیر لازم است، زنجیر را باز کنید.

زنجیر را درون بنزین قرار بدهید، آن‌ها را بشوید. البته نکته‌ای که باید توجه کنید؛ این است، دقت کنید، برای شستشوی زنجیر دوچرخه روغن زیادی نیاز دارید. می‌توانید بعد از شستشو زنجیر بنزین را درون یک ظرف نگهداری کنید.

از مزیت‌های بسیار عالی که استفاده از بنزین برای شستن زنجیر وجود دارد؛ این است که زنجیر به صورت کامل تمیز می‌شود، هر گونه آلودگی که روی سطح وجود دارد، از بین می‌رود.
البته شاید تصور کنید، که می‌توانید، برای تمیز کردن زنجیر‌ها از آب داغ هم استفاده کنید.

اما موردی که باید به آن توجه کنید؛ این است که استفاده از آب داغ باعث می‌شود،  زنجیر خشک شود. در صورت خشک شدن رنجیر، رکاب زدن را بسیار سخت‌تر می‌کند، در هنگام دوچرخه سواری شما با مشکل روبرو می‌کند.

زنجیر دوچرخه

برای تمیز کردن روی زنجیر نیاز دارید، از بنزین کمتری استفاده کنید؛ پس می‌توانید وقت بیشتری بگذارید.
برای تمیز کردن زنجیر دوچرخه لازم است، یک مسواک را به بنزین آغشته کنید، آن را به آرامی روی سطح زنجیر بکشید. البته نکته‌ای که باید، توجه کنید؛ این است که می‌توانید با کمک یک پارچه از خارج شدن بنزین و برخورد آن به بدن جلوگیری کنید. بنزین می‌تواند ظاهر دوچرخه را خراب کند.

تمیزکاری را باید آنقدر ادامه دهید، زنجیره را به خوبی تمیز شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید؛ این است، می‌توانید جای طبق و زنجیر و با یکدیگر عوض کنید. در صورت تعویض جای طبق و زنجیر می‌توانید هر جایی که زنجیر در آن قرار می‌گیرد، را هم تمیز کنید.

آلودگی‌هایی که در بخش‌های مختلف دوچرخه وجود دارند را هم تمیز کنید. باید برای تمیزکاری زنجیر صبر و حوصله زیادی به خرج بدهید، بتوانید زنجیر را به خوبی تمیز کنید.

در صورتی که روی شیارها آلودگی وجود داشته باشد، می‌توانید از گوش پاک کن‌ها هم برای تمیز کردن آن استفاده کنید.
برای اینکه بتوانید تمیز کردن زنجیر دوچرخه را انجام دهید، می‌توانید از روش‌های مختلف استفاده کنید. برای بعد از تمیز کاری نیاز دارید، روغن کاری مجددی را برای آن در نظر بگیرید.

بهتر است که از روغن مناسب استفاده کنید. می‌توانید برای روغن کاری روغن چرخ خیاطی و روغن موتور را ترکیب کنید، و برای دوچرخه از آن استفاده کنید. به صورت کلی باید همیشه تلاش کنید تا دوچرخه و زنجیر دوچرخه را تمیز کنید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *