تفاوت بدنه آلومینیومی و فولادی در دوچرخه

تفاوت بدنه آلومینیومی و فولادی در دوچرخه در دوران مدرن، به کار بردن دوچرخه برای طی کردن مسافت‌های بسیار طولانی و سخت است. استحکام و کارایی بالا، برای بدنه دوچرخه، یکی از ارکان مهم و اساسی برای بهره‌مندی از دوچرخه می‌باشد.

البته هر جنس به کار رفته برای بدنه دوچرخه، دارای نکات مثبت و منفی در ساختار خود است. دوچرخه از ایام گذشته تا به امروز، مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است. البته این روز‌ها از دوچرخه به عنوان وسیله‌ای تفریحی و ورزشی استفاده می‌شود.

اما یکی از استفاده‌های بیشمار از دوچرخه در گذشته بهره‌مندی از آن به عنوان وسیله‌ای برای عبور و مرور بود. با این حال، با عبور مرور با این وسیله، تمامی فعالیت‌های روزانه که دارای مسافت طولانی به خود بود را با دوچرخه انجام می‌شد. اما این روز‌ها، وسایل نقلیه دیگری به بازار آمده‌اند که کارایی و سرعت بسیار بالا‌تری نسبت به دوچرخه دارد. بنابراین تنها بهره‌وری از دوچرخه، در این سال‌ها، به کار بردن آن به عنوان وسیله‌ای برای ورزش است.

زنی ایستاده با دوچرخه

تفاوت بدنه آلومینیومی و فولادی در دوچرخه را بشناسید

دوچرخه‌ها با ساختار‌های متفاوتی، البته از نوع بدنه رو به رو هستند. بدنه هر دوچرخه‌ای دارای یک فلز خاص است. البته دو نوع فلز در ساختار بدنه دوچرخه به کار رفته که از نوع آلومینیوم و فولاد است.

برای دوچرخه‌هایی که بدنه آن‌ها از فولاد است وزن بسیار بالایی در نظر گرفته شده است. وزن زیاد، گزینه مثبت و مناسبی برای انتخاب دوچرخه از مراکز دوچرخه فروشی اصفهان است.

با این حال، برخی از افراد، تمایل به استفاده از دوچرخه با بدنه فولادی را دارند. بیشتر دوچرخه‌های فولادی، از نظر تجهیزات، دارای تجهیزات بسیار زیاد و یا پیشرفته‌ای نیستند. به عبارتی دوچرخه‌های فولادی، نسبت به دوچرخه‌های آلومینیومی ساده‌تر هستند. یکی از دلایلی که برای دوچرخه با بدنه فولادی امکانات دیگری قرار داده نمی‌شود وزن آن است.

وزن زیاد فولاد و قرار دادن تجهیزات بر روی آن، بار دوچرخه و میزان سرعت آن را کاهش می‌دهد. بنابراین دوچرخه با مشکلات بسیار زیادی رو به رو می‌شود. سرعت و رکاب زدن دوچرخه برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند بسیار مشکل ساز می‌شود. اما برای دوچرخه‌هایی که بدنه آن‌ها به سبک آلومینیوم است به کار بردن تجهیزات برای دوچرخه کار ساده‌ای است.

اضافه کردن وزن تجهیزات بر روی بدنه آلومینیومی، منجر به سنگین‌تر شدن آن نمی‌شود. یکی از دلایل سنگین‌تر نشدن بدنه آلومینیومی دوچرخه، وزن سبک آلومینیوم است که برای دوچرخه به کار رفته است. به کار بردن دوچرخه با بدنه آلومینیومی و دوچرخه سواری به همراه آن، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افراد دوچرخه سوار است.

بسیاری از سازندگان دوچرخه، از مواد متفاوتی برای ساخت بدنه آن استفاده می‌کنند. هر یک از مواد به کار رفته برای ساختار دوچرخه، به میزان مقاومت و استحکام و کارایی آن در طول زمان کمک بسیار قابل توجهی دارد.

مواد و آلیاژ به کار رفته برای بدنه دوچرخه شامل موارد زیر است:

  • فولاد
  • آلومینیوم
  • کربن
  • تیتانیوم

البته هر یک از مواد به کار رفته برای دوچرخه دارای بخش‌های مثبت و منفی هستند. البته به کار بردن مناسب‌ترین آلیاژ برای ساخت بدنه دوچرخه، یکی از ارکان مهم برای سازندگان دوچرخه است.

دوچرخه نارنجی رنگ

بدنه فولادی، از فلز آهن می‌باشد. بنابراین آهن، یکی از فلزات بسیار مقاوم و سخت در برابر هر نوع ضربه است. بنابراین فولاد، امکان استحکام و مقاومت بالا را برای بدنه دوچرخه در حد بسیار بالایی می‌رساند. البته میزان سنگین بودن دوچرخه نیز یکی از معایب موجود برای دوچرخه فولادی است. حتی یکی از معایبی که می‌توان برای دوچرخه فولادی در نظر داشت زنگ زدگی برای آن است. زنگ زدن دوچرخه‌ها با بدنه فولادی بسیار مشکل ساز است. البته فرم دهی موثر و مناسبی را برای آن نمی‌توان به وجود آورد. به دلیل استحکام و مقاومت بسیار بالا برای آن، میزان فرم دهی برای دوچرخه کار آسان و ساده‌ای به نظر نمی‌آید.
آلیاژ‌های به کار رفته در فولاد و مناسب با بدنه دوچرخه به شرح زیر است:

  • فولاد کششی بالا
  • فولاد کرومی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. فولاد کششی بالا

یکی از فولاد‌های کم خرج، به کار بردن فولاد کششی برای ساختار دوچرخه است. البته این نوع فولاد برای دوچرخه‌هایی، که برای افراد مبتدی ایجاد شده است به کار می‌رود. دوام بسیار بالایی برای این نوع از آلیاژ وجود دارد که وزن آن نیز به مطابق آن دو برابر است. فرم دهی خاصی نیز برای این آلیاژ وجود ندارد. در هر صورت به کمک این نوع آلیاژ می‌توان دوچرخه‌های ساده‌تری را تولید کرد.

بیشتر دوچرخه‌هایی که در کشور ایران تولید می‌شوند از این نوع آلیاژ بهره می‌برند. بنابراین بدنه تمامی دوچرخه‌های آهنی در ایران از همین نوع آلیاژ می‌باشند. یکی از نکات قابل توجه برای به کار بردن این نوع آلیاژ برای بدنه دوچرخه، ارزان قیمت بودن آن است. البته تجهیزات به کار رفته برای این نوع دوچرخه نیز، بسیار ارزان‌تر و از دسته بندی بسیار پایین‌تری برخوردار می‌باشند.

2. فولاد کرومی

فولاد کرومی، یکی از سبک‌ترین نوع فولاد است. البته میزان سنگین بودن آن به نسبت فولاد کمتر است. با این حال تمامی نکات منفی در مورد فولاد کششی بالا در ساخت دوچرخه را دارد. بسیاری از کشور‌های جهان، هنوز نیز تمایل به بهره وری از فولاد کرومی برای ساخت بدنه دوچرخه را دارند. یکی از دلایل مهم برای استفاده از فولاد کرومی، وزن سبک‌تر آن نسبت به فولاد کششی بالا است.

یکی از نکات مثبت برای بدنه فولادی دوچرخه، استقامت آن در برابر ضربه است. البته به سادگی قابلیت شکستن برای بدنه دوچرخه‌های فولادی وجود ندارد. زنگ زدگی برای بدنه فولادی دوچرخه، یکی از معایب به کار رفته برای دوچرخه است. برای افرادی که از دوچرخه تنها برای گذراندن امور خود در طول روز بهره ببرند به کار بردن دوچرخه فولای گزینه خوبی است. البته دوچرخه آلومینیومی با بدنه سبک‌تر نسبت به فولادی، فریم سخت‌تری را نیز به خود اختصاص داده است. فریم سخت‌تر برای منتقل کردن نیرو به دوچرخه است. البته تنوع در طراحی بدنه آلومینیومی برای دوچرخه بسیار بالا است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *